Opinie

Vrijheid, blijheid met nieuwe huisstijl

Een sjabloon op de TU-site laat TU-medewerkers vrijer omspringen met de huisstijl van de universiteit. Maar medewerker Ivo Bouwmans verlangt stiekem terug naar de strenge, oude huisstijl.

De laatste jaren presenteert de TU Delft zich naar buiten toe met een eenvormig beeld door het gebruik van de huisstijl voor presentaties. De TU-uitstraling mag daardoor misschien sterk en helder zijn, zo’n succes weegt niet op tegen het nadeel dat er geen ruimte is voor eigen inbreng zoals artistieke sectielogo’s, leuke lettertypen of vrolijke kleurencombinaties. Gelukkig heeft marketing en communicatie ons nu op deskundige wijze uit dit knellende keurslijf bevrijd. Op de TU-site is een sjabloon beschikbaar gekomen in de vernieuwde huisstijl. Dit sjabloon zelf is het fraaiste voorbeeld van de flexibiliteit die de gebruiker nu heeft.
Wat inspirerende mogelijkheden een rijtje:
Naast Univers (in het TU-logo) en Tahoma (bekend uit de vorige huisstijl) wordt nu, voor koppen, Bookman Old Style gebruikt. (Dat Old Style is ongetwijfeld bedoeld als relativerend contrast met de nieuwe signature line: ‘Challenge the Future’.)

Maar dat is nog niet alles wat het sjabloon aan lettertypen te bieden heeft. De titel van de presentatie onderaan iedere pagina staat in Arial. En in de toelichtingspagina’s in het sjabloon gebruikt M&C zelf bovendien nog Verdana en TimesNewRomanMS. Dat opent perspectieven voor de innovatieve lettertypegebruikers onder ons.
Ook creativiteit met beeldmerken krijgt de ruimte. Volgens de huisstijl mogen ‘voor onderdelen die zich willen profileren geen eigen logo’s worden ontwikkeld’. Maar de huisstijlwebpagina licht toe dat ‘een herkenbaar icoon’ wel is toegestaan. Zoals op deze pagina scherpzinnig wordt opgemerkt: ‘Is een icoon ook niet een soort logo?’ Inderdaad, dus logo’s mogen weer.
Wie de opmaak van de titelpagina van het sjabloon niet mooi vindt, kan in het sjabloon een nieuwe titeldia invoegen. Die heeft dan namelijk een andere opmaak dan de titeldia die al in het sjabloon aanwezig was: kies maar! (Als je in de ingevoegde titelpagina een tekst aan het zwarte blok toevoegt, wordt de tekst trouwens ook zwart, dus selecteer zelf een aardige kleur om je tekst leesbaar te maken.)

Een domper op de vrijheidsvreugde lijkt het verplichte palet van cyaan, zwart, wit en tien extra kleuren ‘die allen cyaan in zich hebben’. Dat is jammer voor het presenteren van onderzoeksresultaten, want: ‘Het gebruik van andere kleuren is niet toegestaan.’ Maar daar mogen we toch vast ook wel creatief mee omgaan? Er bestaan tenslotte nog talloze andere kleuren met cyaan erin.
Gelukkig laat M&C zelf zien dat we het nog bonter mogen maken: het blauw van de bies in het sjabloon wijkt zichtbaar af van de in de huisstijl voorgeschreven kleuren voor beeldschermgebruik. Dat geeft ook ons ongetwijfeld wat extra speelruimte.

Vergeet in de vreugde over al deze nieuwe vrijheden overigens niet om de x’jes onderaan de pagina te vervangen door het aantal dia’s in de presentatie. PowerPoint kan dit niet automatisch, dus doe dat iedere keer even zelf – of verzin een eigen leuke oplossing.
Zo blijkt uit het nieuwe sjabloon dat we alle ruimte krijgen voor eigen ontwerp. Maar hoe komt het toch dat ik nu al heimwee heb naar de stijlvolle eenvoud van het vorige sjabloon?

Ivo Bouwmans, docent en programmamanager aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Gelukkig heeft de afdeling marketing en communicatie ons nu op deskundige wijze uit dit knellende keurslijf bevrijd. Op de TU-site is een sjabloon beschikbaar gekomen in de vernieuwde huisstijl. Dit sjabloon zelf is het fraaiste voorbeeld van de flexibiliteit die de gebruiker nu heeft.

Wat inspirerende mogelijkheden op een rijtje.