Vredesactivisten niet welkom op TU-terrein

Wandelaars voor vrede konden zondag geen gebruik maken van toegezegde TU-faciliteiten, omdat het cvb bang was voor acties bij de kernreactor van het IRI.

Wandelaars voor vrede en tegen kernwapens deden afgelopen zondag Delft aan tijdens hun wandeltocht van het Internationaal Gerechtshof in Den Haag naar het Navo-hoofdkwartier in Brussel.

De organisator van het Delftse deel van de tocht, ex-student Jaap van Leeuwen, regelde in april met een medewerker van het Studenten Service Centrum dat de groep op de sportvelden van de TU kon overnachten en mocht vergaderen in cultuurcentrum Mekelweg 10. De gemeente Delft zou de kosten daarvan betalen, omdat zij zelf geen kampeerplaats ter beschikking had met voldoende sanitaire voorzieningen.

Maar vorige week trok het college van bestuur de toezegging in, omdat de deelnemers van de vredesloop van plan waren om bij het Interfacultair Reactor Instituut (IRI) te demonstreren. ‘Op volledig vreedzame wijze de aandacht vestigen op het verband tussen de civiele en militaire kant van kernergie’, aldus een brief van de organisatie. De universiteit was hier niet van op de hoogte op het moment dat ze toezegde dat de wandelaars in de TU-wijk konden overnachten.

Volgens Van Leeuwen heeft de internationale organisatie van de tocht ‘na enig morren en protesteren’ uiteindelijk afgezien van de demonstratie bij het IRI. Maar op dat moment was het cvb al vastbesloten niet meer als gastheer op te treden. Ook een garantie van de organisatie dat een eigen ordedienst ongeregelheden zou tegengaan, kon het college niet meer vermurwen.

De tweehonderd wandelaars, voornamelijk buitenlanders, hielden als alternatief een manifestatie op de markt van Delft onder begeleiding van een tiental politiemensen. Ze hebben in de Delftse Hout gecampeerd.