Campus

Vragen stellen aan Russische kerngeleerden

Heb je altijd al willen weten waarom gras groen is? Of vraag je je af of het broeikaseffect echt bestaat? Met deze of andere vragen kun je terecht bij de stichting KEN (Knowledge Explosion Network).

KEN is een netwerk van experts op verschillende wetenschappelijke gebieden die graag hun kennis willen delen met de geïnteresseerde leek. Via de website www.theken.org kan iedereen die dat wil een vraag stellen aan studenten en wetenschappers van een groot aantal vakgebieden, variërend van natuurkunde tot bijvoorbeeld geschiedenis. De website is vooral bedoeld voor mensen die geen wetenschappelijke achtergrond hebben, of in elk geval niet thuis zijn in het vakgebied waar de vraag betrekking op heeft.

Het doel van KEN is het verlagen van de drempel tussen wetenschap en niet-wetenschappers. Aan de ene kant kunnen de vragenstellers een helder antwoord krijgen, geformuleerd door wetenschappers. Aan de andere kant krijgen studenten en onderzoekers de mogelijkheid om hun vakgebied in begrijpelijke taal uit te leggen aan buitenstaanders.

KEN is pas sinds september 1999 actief maar kan zich nu al in een grote belangstelling verheugen. Oprichter Kay Cesar: ,,Het idee is tijdens een barbecue boven op het dak van een studentenflat ontstaan. Ik was al langer gefascineerd door de mogelijkheden van internet om kennis op grootschalige wijze te verspreiden en te vermenigvuldigen. Aan het eind van de avond waren twaalf anderen net zo enthousiast als ik en was KEN geboren.” De twaalf experts van het eerste uur werden er vijftig rond de jaarwisseling. Nu zijn ongeveer negentig experts ingeschreven voor het beantwoorden van vragen.

Alarm-mail

Als je een vraag aan KEN wilt stellen, moet je op de website een vragenformulier invullen. Alle experts van het betreffende vakgebied ontvangen vervolgens een alarm-mailtje. Verschillende experts kunnen nu een antwoord formuleren vanuit diverse invalshoeken. Bij een vraag over bijvoorbeeld DNA-recombinatie kunnen biologen, filosofen en chemici allemaal een eigen reactie geven. Hoe meer experts er dus verbonden zijn aan KEN, hoe beter de reactie op de gestelde vragen.

KEN wil een Europees netwerk bouwen, zodat je niet alleen experts van verschillende vakgebieden kan raadplegen, maar ook reacties kan krijgen uit verschillende landen. Cesar: ,,Omdat de voertaal Engels is, heb je soms niet eens in de gaten dat je wordt geholpen door bijvoorbeeld een Russische kerngeleerde. Ik vind het een fascinerende gedachte dat kennis op deze manier zo dichtbij kan worden gebracht. Maar ook willen we het aantal experts fors vergroten zodat KEN een kritische massa krijgt. Willen wij echt een Europese vraagbaak worden voor de geïnteresseerde leek, dan zullen wij nog flink moeten groeien.”

Cesar kan het dan ook niet nalaten om studenten en onderzoekers op te roepen om zich aan te melden bij KEN. ,,Mensen staan vaak versteld hoeveel ze al weten. Ik heb het zelf meegemaakt toen ik een tijdje les heb gegeven op een middelbare school. Heel veel dingen die voor studenten basic knowledge is, is voor de meeste scholieren nog onbekende materie. Daarnaast voelt het altijd heerlijk om andere mensen zonder al te veel moeite zichtbaar te kunnen helpen.”

Wouter van de Hoog, die verantwoordelijk is voor het ontwerp van de website, heeft zelf al een vraag van een ‘leek’ kunnen beantwoorden. ,,Een middelbare scholier moest voor haar werkstuk over sporters weten hoe je het zwaartepunt van een menselijk lichaam bepaalt. Hier kon ik haar heel makkelijk mee helpen vanuit mijn achtergrond als industrieel ontwerper. Ik heb haar de hoofdlijnen uitgelegd, en gewezen naar goede websites en andere informatie waar ze mee verder kon. Enkele dagen daarna kreeg ik van haar weer een mailtje, waarin ze me uitvoerig bedankte. Is toch wel erg leuk, zo%n waardering voor een goed half uurtje werk.”

Idealistisch

KEN is al een paar maanden op het net te vinden, en is zeer onlangs aan een grondige upgrading onderworpen.Deze week is de nieuwe versie gelanceerd. Het is nog niet mogelijk om vragen te stellen. Wanneer de nieuwe KEN-versie weer helemaal loopt is niet zeker, maar naar verwachting van de initiatiefnemers zal KEN voor de zomer weer op volle toeren draaien.

Uiteindelijk moet KEN uitgroeien tot een standaard interactieve wetenschappelijke kennis-database. In Amerika is al een goed voorbeeld van een initiatief dat hoge ogen gooit. Aan de Washington University in St. Louis bestaat al sinds enkele jaren het Mad Scientist Network. Zij hebben achthonderd experts die in vijf jaar tijd 25.000 vragen hebben beantwoord. De organisatie heeft prijzen ontvangen van onder andere de BBC en de Amerikaanse overheid.

,,Het zou mooi zijn als ons initiatief ook zo%n succes wordt”, zegt Cesar. ,,Maar dat is niet ons doel, we doen dit uit puur idealistische motieven. Een beursgang zit er natuurlijk nooit in, en ook de inkomsten van eventuele banners op de website willen we tot een minimum beperken. Het overbruggen van de kloof tussen wetenschappers en niet-wetenschappers, het kleiner maken van de academische wereld in Europa en de kenniskoppeling tussen alpha- en bètawetenschappers, dat is onze droom.”

KEN is een netwerk van experts op verschillende wetenschappelijke gebieden die graag hun kennis willen delen met de geïnteresseerde leek. Via de website www.theken.org kan iedereen die dat wil een vraag stellen aan studenten en wetenschappers van een groot aantal vakgebieden, variërend van natuurkunde tot bijvoorbeeld geschiedenis. De website is vooral bedoeld voor mensen die geen wetenschappelijke achtergrond hebben, of in elk geval niet thuis zijn in het vakgebied waar de vraag betrekking op heeft.

Het doel van KEN is het verlagen van de drempel tussen wetenschap en niet-wetenschappers. Aan de ene kant kunnen de vragenstellers een helder antwoord krijgen, geformuleerd door wetenschappers. Aan de andere kant krijgen studenten en onderzoekers de mogelijkheid om hun vakgebied in begrijpelijke taal uit te leggen aan buitenstaanders.

KEN is pas sinds september 1999 actief maar kan zich nu al in een grote belangstelling verheugen. Oprichter Kay Cesar: ,,Het idee is tijdens een barbecue boven op het dak van een studentenflat ontstaan. Ik was al langer gefascineerd door de mogelijkheden van internet om kennis op grootschalige wijze te verspreiden en te vermenigvuldigen. Aan het eind van de avond waren twaalf anderen net zo enthousiast als ik en was KEN geboren.” De twaalf experts van het eerste uur werden er vijftig rond de jaarwisseling. Nu zijn ongeveer negentig experts ingeschreven voor het beantwoorden van vragen.

Alarm-mail

Als je een vraag aan KEN wilt stellen, moet je op de website een vragenformulier invullen. Alle experts van het betreffende vakgebied ontvangen vervolgens een alarm-mailtje. Verschillende experts kunnen nu een antwoord formuleren vanuit diverse invalshoeken. Bij een vraag over bijvoorbeeld DNA-recombinatie kunnen biologen, filosofen en chemici allemaal een eigen reactie geven. Hoe meer experts er dus verbonden zijn aan KEN, hoe beter de reactie op de gestelde vragen.

KEN wil een Europees netwerk bouwen, zodat je niet alleen experts van verschillende vakgebieden kan raadplegen, maar ook reacties kan krijgen uit verschillende landen. Cesar: ,,Omdat de voertaal Engels is, heb je soms niet eens in de gaten dat je wordt geholpen door bijvoorbeeld een Russische kerngeleerde. Ik vind het een fascinerende gedachte dat kennis op deze manier zo dichtbij kan worden gebracht. Maar ook willen we het aantal experts fors vergroten zodat KEN een kritische massa krijgt. Willen wij echt een Europese vraagbaak worden voor de geïnteresseerde leek, dan zullen wij nog flink moeten groeien.”

Cesar kan het dan ook niet nalaten om studenten en onderzoekers op te roepen om zich aan te melden bij KEN. ,,Mensen staan vaak versteld hoeveel ze al weten. Ik heb het zelf meegemaakt toen ik een tijdje les heb gegeven op een middelbare school. Heel veel dingen die voor studenten basic knowledge is, is voor de meeste scholieren nog onbekende materie. Daarnaast voelt het altijd heerlijk om andere mensen zonder al te veel moeite zichtbaar te kunnen helpen.”

Wouter van de Hoog, die verantwoordelijk is voor het ontwerp van de website, heeft zelf al een vraag van een ‘leek’ kunnen beantwoorden. ,,Een middelbare scholier moest voor haar werkstuk over sporters weten hoe je het zwaartepunt van een menselijk lichaam bepaalt. Hier kon ik haar heel makkelijk mee helpen vanuit mijn achtergrond als industrieel ontwerper. Ik heb haar de hoofdlijnen uitgelegd, en gewezen naar goede websites en andere informatie waar ze mee verder kon. Enkele dagen daarna kreeg ik van haar weer een mailtje, waarin ze me uitvoerig bedankte. Is toch wel erg leuk, zo%n waardering voor een goed half uurtje werk.”

Idealistisch

KEN is al een paar maanden op het net te vinden, en is zeer onlangs aan een grondige upgrading onderworpen.Deze week is de nieuwe versie gelanceerd. Het is nog niet mogelijk om vragen te stellen. Wanneer de nieuwe KEN-versie weer helemaal loopt is niet zeker, maar naar verwachting van de initiatiefnemers zal KEN voor de zomer weer op volle toeren draaien.

Uiteindelijk moet KEN uitgroeien tot een standaard interactieve wetenschappelijke kennis-database. In Amerika is al een goed voorbeeld van een initiatief dat hoge ogen gooit. Aan de Washington University in St. Louis bestaat al sinds enkele jaren het Mad Scientist Network. Zij hebben achthonderd experts die in vijf jaar tijd 25.000 vragen hebben beantwoord. De organisatie heeft prijzen ontvangen van onder andere de BBC en de Amerikaanse overheid.

,,Het zou mooi zijn als ons initiatief ook zo%n succes wordt”, zegt Cesar. ,,Maar dat is niet ons doel, we doen dit uit puur idealistische motieven. Een beursgang zit er natuurlijk nooit in, en ook de inkomsten van eventuele banners op de website willen we tot een minimum beperken. Het overbruggen van de kloof tussen wetenschappers en niet-wetenschappers, het kleiner maken van de academische wereld in Europa en de kenniskoppeling tussen alpha- en bètawetenschappers, dat is onze droom.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.