Voorlichtingsdagen druk bezocht

1 Studenten in spé bekijken een model voor golfslag bij Civiele Techniek

Ongeveer 2200 scholieren en hbo-ers en veel vaders en moeders brachten vorige week een bezoek aan de voorlichtingsdagen van de TU Delft. Onder het motto Come to the fuTUre zetten alle faculteiten de deuren open.

Bij Geodesie zijn zo’n 160 mensen. Serge Groen is al even enthousiast als zijn moeder: ,,De opleiding is zeer breed en het lijkt me wel wat.” Het is niet de enige opleiding die hij bezoekt: ,,Vanmiddag ga ik nog naar Civiele Techniek en morgen naar de Universiteit van Amsterdam, voor planologie.”

Alhoewel algemeen verwacht wordt dat scholieren na de invoering van de prestatiebeurs minder geïnteresseerd zijn in ‘zware’ technische studies, is van een afname van het aantal bezoekenden bij de voorlichtingsdagen niets te merken. Studenten Saskia Boersma en Ronald den Ouden staan mensen te woord bij Geodesie: ,,Het is zelfs drukker dan vorig jaar. Het hele gedoe rond de prestatiebeurs interesseert de mensen schijnbaar niet zo. En weinig bezoekers weten iets af van het vijfjarig programma. De meesten denken dat je aan de TU ook maar vier jaar mag studeren.”

Gertjan Harkink uit Zwolle is ook samen met z’n moeder naar de voorlichtingsdag gekomen. Over Civiel is hij minder tevreden: ,,Vanochtend bij Geodesie werden we persoonlijk ontvangen. Hier wisten we niet eens waar we moesten zijn. Iedereen liep naar de eerste verdieping en toen zijn we maar meegelopen. Het valt wel op dat Civiele Techniek veel groter is. De collegezalen zijn écht véél groter. Bij Geodesie werd al verteld dat de persoonlijke studiebegeleiding bij de grote faculteiten minder zou zijn.”

Na de rondleiding en praatjes op faculteiten kunnen de bezoekers nog naar de verschillende studentenverenigingen. Ze hebben een bon voor een gratis maaltijd. Maar weinig mensen maken daar gebruik van. Volgens de Vera, het samenwerkingsverband van de Delftse studentenverenigingen, komt dit doordat veel scholieren met hun ouders meerijden. ,,In de bus naar het station proberen we vaak nog mensen over te halen om een vereniging te bezoeken. Maar de bussen zitten tijdens de voorlichtingsdagen in oktober nooit zo vol”, aldus een woordvoerder van de Vera.

Brigitte Bloem, van het bureau voorlichting kan niet vertellen hoeveel van de scholieren na de voorlichtingsdagen besluiten aan de TU Delft te gaan studeren. ,,Wel weten we uit een enquête tijdens de Owee dat tachtig procent van de eerstejaars de voorlichtingsdagen heeft bezocht. Ieder jaar doen we meer aan voorlichting. De afgelopen vijf jaar is er zelfs sprake van een behoorlijke verdubbeling wat betreft de energie die we in voorlichting steken. Je kunt je tegenwoordig zelfsaanmelden via Internet. Ook opvallend is dat het aantal ouders dat met hun dochter of zoon een voorlichtingsdag bezoekt, weer stijgt.” (W.J.Z.)

,,Als ik het zelf zou mogen doen, zou ik zo beginnen.” Mevrouw Groen, meegekomen met zoon Serge naar de voorlichtingsdagen van de TU, is zeer te spreken over Geodesie. ,,We werden allemaal persoonlijk ontvangen en de opleiding lijkt mij echt heel interessant.”

1 Studenten in spé bekijken een model voor golfslag bij Civiele Techniek