Onderwijs

Voorlichting

StedING Vastgoed/Mecanoo is gekozen om het TU Masterplan te ontwerpen. De uitgangspunten van waaruit zij moeten werken worden 12 mei besproken met de ondernemingsraad en studentenraad.

br />
Het is misschien de titel ‘once in a lifetime’ van hun presentatie geweest, die grote indruk maakte. In ieder geval werd de combinatie ING Vastgoed/Mecanoo op 10 april door het college van bestuur uit vijf kandidaten gekozen om voor de TU Delft het Masterplan te gaan ontwerpen.

Drs. R. Hoyng (vastgoedadviseur van het cvb):,,Het was wel een dubbeltje op z’n kant want het verschil met de kandidaten als MAB en Multi-Vastgoed was minimaal. Of de titel doorslaggevend was, weet ik niet. Ik vind hem in ieder geval treffend gekozen. Het weerspiegelt waar wij op dit moment mee bezig zijn. De beslissingen die nu genomen worden, zullen de komende vijftig jaar sterk het gezicht van de TU gaan bepalen.”

Voor het Masterplan maakt ING Vastgoed/Mecanoo een stedenbouwkundig ontwerp van het middengebied. Hierin moet aangegeven worden op welke plaatsen de gebouwen van de TU zullen komen en wat de vervoersvoorzieningen en de recreatiemogelijkheden zullen zijn. Hoyng: ,,Het is niet zo dat zij in dit stadium al gebouwen gaan ontwerpen. Pas als het Masterplan gereed is en goedgekeurd zal er verder nagedacht worden over de architectuur. In die fase hebben wij ook te maken met de Europese regelgeving met betrekking tot architectenkeuzes en aanbestedingen.”

Inzicht

De kandidaatskeuze heeft volgens Hoyng plaatsgevonden aan de hand van een strakke procedure. Het cvb had een aantal criteria vastgesteld die de vijf kandidaten van tevoren waren toegestuurd. Van hen werd verwacht dat zij een presentatie verzorgden voor het cvb, de adviescommissie Stedenbouwkundig Masterplan, de directeur VGB ir. F. Higler en Hoyng, waarbij deze criteria aan bod kwamen.

Ze moesten laten zien wat de kracht van hun organisatie was, met welk type projecten ze zich bezighouden en hoe ze die aanpakken. Daarnaast moesten ze aan kunnen geven wat ‘financiële benen op de grond’ voor hen betekende. Hoyng: ,,Hierbij moesten de kandidaten twee vragen beantwoorden: Hoe denkt men om te gaan met een opdracht die duidelijke financiële randvoorwaarden kent? Hoe komt men tot prioriteitstelling binnen de opdracht?”

Last but not least moesten de kandidaten een aantal ideeën aandragen voor TU Midden, Noord en Zuid. Vooral op het onderdeel van de campusgedachte maakte ING Vastgoed/Mecanoo een goede indruk. ,,Zij lieten zien welke verschillende belangen en wensen op een campus samen komen en hoe je deze een plaats kunt geven. Dit toonde ons dat deze kandidaat inzicht had in de belangen van de TU Delft.”

Er is in het verleden reeds veel aandacht besteed aan Noord. Dat zal nu worden meegenomen bij de studie over het Middengebied. Overigens maakt Zuid geen onderdeel van dit ontwerp uit. Zuid – waarvan 10 hectare in handen van de gemeente Delft is en 60 hectare in die vande TU – zal vanuit een heel ander uitgangspunt ontwikkeld worden. Hoyng: ,,In Zuid zal een hightech %research park worden ontwikkeld. Hier zullen de TU en de gemeente de functie van een grondbank gaan vervullen en externe financieel krachtige partners zullen de kar trekken. TU Zuid zal uiteindelijk niet per vierkante meter grond verkocht worden maar per vierkante meter bruto-vloeroppervlakte. Dat betekent dat voor een groot hoog gebouw meer voor de grond betaald moet worden dan voor een lager gebouw. De logica ligt voor de hand: de eerste beschikt over meer vloeroppervlakte dan de laatste.”

Meedenken

Op 12 mei wordt voor de ondernemings- en studentenraad een themadag georganiseerd over het Masterplan. ’s Ochtends worden de belangrijkste uitgangspunten van het plan toegelicht en is er een presentatie van ING Vastgoed/Mecanoo. ’s Middags kan hierover gediscussieerd worden. ,,Van tevoren sturen wij de deelnemers een informatiepakket toe zodat iedereen zich kan voorbereiden op de dag en de discussies. Wij willen praten over het openbaar vervoer op de toekomstige campus en de rol van de auto’s hierbinnen. Ook is belangrijk te kijken wat een campus zou moeten bieden aan studenten en medewerkers. Natuurlijk zullen de ideeën en suggesties die deze dag oplevert uitvoerig bekeken worden en ook hun invloed uitoefenen op het uiteindelijke Masterplan.”

StedING Vastgoed/Mecanoo is gekozen om het TU Masterplan te ontwerpen. De uitgangspunten van waaruit zij moeten werken worden 12 mei besproken met de ondernemingsraad en studentenraad.

Het is misschien de titel ‘once in a lifetime’ van hun presentatie geweest, die grote indruk maakte. In ieder geval werd de combinatie ING Vastgoed/Mecanoo op 10 april door het college van bestuur uit vijf kandidaten gekozen om voor de TU Delft het Masterplan te gaan ontwerpen.

Drs. R. Hoyng (vastgoedadviseur van het cvb):,,Het was wel een dubbeltje op z’n kant want het verschil met de kandidaten als MAB en Multi-Vastgoed was minimaal. Of de titel doorslaggevend was, weet ik niet. Ik vind hem in ieder geval treffend gekozen. Het weerspiegelt waar wij op dit moment mee bezig zijn. De beslissingen die nu genomen worden, zullen de komende vijftig jaar sterk het gezicht van de TU gaan bepalen.”

Voor het Masterplan maakt ING Vastgoed/Mecanoo een stedenbouwkundig ontwerp van het middengebied. Hierin moet aangegeven worden op welke plaatsen de gebouwen van de TU zullen komen en wat de vervoersvoorzieningen en de recreatiemogelijkheden zullen zijn. Hoyng: ,,Het is niet zo dat zij in dit stadium al gebouwen gaan ontwerpen. Pas als het Masterplan gereed is en goedgekeurd zal er verder nagedacht worden over de architectuur. In die fase hebben wij ook te maken met de Europese regelgeving met betrekking tot architectenkeuzes en aanbestedingen.”

Inzicht

De kandidaatskeuze heeft volgens Hoyng plaatsgevonden aan de hand van een strakke procedure. Het cvb had een aantal criteria vastgesteld die de vijf kandidaten van tevoren waren toegestuurd. Van hen werd verwacht dat zij een presentatie verzorgden voor het cvb, de adviescommissie Stedenbouwkundig Masterplan, de directeur VGB ir. F. Higler en Hoyng, waarbij deze criteria aan bod kwamen.

Ze moesten laten zien wat de kracht van hun organisatie was, met welk type projecten ze zich bezighouden en hoe ze die aanpakken. Daarnaast moesten ze aan kunnen geven wat ‘financiële benen op de grond’ voor hen betekende. Hoyng: ,,Hierbij moesten de kandidaten twee vragen beantwoorden: Hoe denkt men om te gaan met een opdracht die duidelijke financiële randvoorwaarden kent? Hoe komt men tot prioriteitstelling binnen de opdracht?”

Last but not least moesten de kandidaten een aantal ideeën aandragen voor TU Midden, Noord en Zuid. Vooral op het onderdeel van de campusgedachte maakte ING Vastgoed/Mecanoo een goede indruk. ,,Zij lieten zien welke verschillende belangen en wensen op een campus samen komen en hoe je deze een plaats kunt geven. Dit toonde ons dat deze kandidaat inzicht had in de belangen van de TU Delft.”

Er is in het verleden reeds veel aandacht besteed aan Noord. Dat zal nu worden meegenomen bij de studie over het Middengebied. Overigens maakt Zuid geen onderdeel van dit ontwerp uit. Zuid – waarvan 10 hectare in handen van de gemeente Delft is en 60 hectare in die vande TU – zal vanuit een heel ander uitgangspunt ontwikkeld worden. Hoyng: ,,In Zuid zal een hightech %research park worden ontwikkeld. Hier zullen de TU en de gemeente de functie van een grondbank gaan vervullen en externe financieel krachtige partners zullen de kar trekken. TU Zuid zal uiteindelijk niet per vierkante meter grond verkocht worden maar per vierkante meter bruto-vloeroppervlakte. Dat betekent dat voor een groot hoog gebouw meer voor de grond betaald moet worden dan voor een lager gebouw. De logica ligt voor de hand: de eerste beschikt over meer vloeroppervlakte dan de laatste.”

Meedenken

Op 12 mei wordt voor de ondernemings- en studentenraad een themadag georganiseerd over het Masterplan. ’s Ochtends worden de belangrijkste uitgangspunten van het plan toegelicht en is er een presentatie van ING Vastgoed/Mecanoo. ’s Middags kan hierover gediscussieerd worden. ,,Van tevoren sturen wij de deelnemers een informatiepakket toe zodat iedereen zich kan voorbereiden op de dag en de discussies. Wij willen praten over het openbaar vervoer op de toekomstige campus en de rol van de auto’s hierbinnen. Ook is belangrijk te kijken wat een campus zou moeten bieden aan studenten en medewerkers. Natuurlijk zullen de ideeën en suggesties die deze dag oplevert uitvoerig bekeken worden en ook hun invloed uitoefenen op het uiteindelijke Masterplan.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.