Voetgangers zijn dom maar efficiënt

Het is bewezen: bij grote drukte voor de bioscoop kan het handig zijn de deur via de zijkant te bereiken. Voetgangers die met zijn allen door een nauwe opening moeten, zijn eerder geneigd in de rij te gaan staan dan om de massa heen te lopen, zo leert het ‘loopexperiment’ waarmee de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen afgelopen mei landelijke aandacht trok.

br />
In een van de proeven moesten de tachtig vrijwilligers die de onderzoekers in de hal van Civiele Techniek hadden verzameld door een gangetje van een meter breed lopen. Bij drukte ontstond er voor de poort een opstopping van schuifelende voetgangers, terwijl er naast de toegang geen proefpersoon was te bekennen. Dat blijkt uit de filmopnames die onderzoekster ir. Winnie Daamen en collega’s van het experiment hebben gemaakt.

In de gang zelf gebeurde er nog iets opmerkelijks. Liepen de vrijwilligers bij geringe drukte nog gewoon achter elkaar; bij grote drukte bleken ze geneigd om schuin achter elkaar door te gang te lopen, zodat ze optimaal gebruik maakten van de beschikbare ruimte. Dat is nuttige informatie, zegt dr.ir. Serge Hoogendoorn, een van de ontwerpers van het wandelexperiment. ,,Het lijkt erop dat een gang van een meter breed relatief veel efficiënter is dan een gang die maar twintig centimeter smaller is.”

Het wandelexperiment moet uitmonden in betere computersimulaties van voetgangersgedrag. Die simulaties komen van pas bij het ontwerpen van bijvoorbeeld trein- of metrostations. Het onderzoek was op het deze week gehouden Trail-congres goed voor een IT&L Award.

Daamen is nog bezig met de analyse van het andere experiment van de ‘wandeldag’: een proef waarbij groepen vrijwilligers elkaar kruislings moesten passeren. De voorlopige resultaten van dat experiment lijken uit te wijzen dat mensen zich ook hier opvallend efficiënt gedragen. In plaats van dat er een chaos ontstaat van tegen elkaar opbotsende mensen, laten ze elkaar een op een passeren. De onderzoekers hopen de analyse over enkele maanden te voltooien. (MK)