Voetbaltalent

Dat eerste team van Tutor hield WIA uit Rotterdam vorige week op 5-5. Geen verkeerd resultaat, want de Rotterdammers doen mee om de eerste plaatsen in de hoofdklasse. Toch krijgt voorzitter Dennis Snijder een beetje genoeg van alle remises die het eerste team van zijn vereniging uit het vuur sleept. ,,We spelen heel vaak gelijkspel. Vorig seizoen moesten we elke wedstrijd winnen om te promoveren. Nu is die drang er misschien iets minder.”

Het lijkt Snijder vooral met het oog op de toekomst goed om talenten achter de hand te hebben. Tutor 1 bivakkeert in de middenmoot van competitie in de hoofdklasse. De TU-ploeg speelt als één van de weinige studententeams in de subtop van het Nederlandse zaalvoetbal. Boven de hoofdklasse zijn er nog maar twee podia voor zaalvoetballers: de eerste divisie en de eredivisie. Snijder verwacht dan ook dat het op termijn moeilijk zal worden om op het huidige niveau mee te blijven draaien. ,,In een studententeam moet je de meeste spelers na een paar jaar alweer vervangen, omdat ze afgestudeerd zijn”, legt hij uit. ,,Het is moeilijk om dan goede vervangers te vinden. Mede daarom is het handig als we straks talentjes kunnen spotten in onze eigen middagcompetitie.” (DR)

De wedstrijden in de middagcompetitie zullen op woensdag en donderdag in het sportcentrum worden gespeeld, tussen 12.45 en 13.30 uur. Het inschrijfgeld bedraagt _10 per team.

Inschrijven: d.p.snijders@student.tudelft.nl

Voetballen in Amerika?

Voetbaltalenten kunnen hun lol op de komende tijd. Niet alleen Tutor is op zoek naar goede spelers, ook in Amerika zitten ploegen te springen om Nederlandse balvirtuozen. Jack Hermans, de Nederlandse trainer van een universiteitsteam in het Amerikaanse Cincinnati, zoekt studenten die zijn formatie willen komen versterken.

Ze moeten wel 18 jaar oud zijn en in de landelijke A-jeugd spelen, of op hoog amateurniveau. Verder dienen ze in het bezit te zijn van een havo- of vwo-diploma.

,,Voor de voetballers die zin hebben in een nieuwe uitdaging is dit een unieke mogelijkheid”, aldus Hermans. ,,Ik heb in de twaalf jaar dat ik hoofdtrainer ben tien Nederlandse voetballers in mijn universiteitselftal gehad en die vonden de ’totale ervaring’ geweldig.”

De proefwedstrijd, die overigens in Nederland wordt gehouden, vindt plaats in december. Spelers die worden uitgekozen, verdienen een beurs van ongeveer 27.000 dollar per jaar voor schoolgeld, boeken, kost en inwoning.

Aanmelden: hermans@xu.edu

Zaalvoetbalclub Tutor gaat een middagcompetitie organiseren. Iedereen die een team van zaalvoetballers op de been brengt, kan meedoen. Tutor wordt elk jaar overstelpt met lidmaatschapsaanvragen, maar kan slechts een beperkt aantal leden aannemen. De middagcompetitie moet meer studenten de kans geven hun voetbalkunsten te vertonen, maar dient tegelijkertijd als een soort talentenjacht voor het eerste team van de vereniging.

Inschrijven: d.p.snijders@student.tudelft.nl

Voetballen in Amerika?