Voetbal en biljart

Poging twee dus. Een man met snor komt bij de ingang naar ons toe. ,,Slecht nieuws, we moeten sluiten. Een sterfgeval.” Als we stamelend ons medeleven betuigen, begint hij te lachen. ,,De marmot is dood.” En hij loopt naar buiten. Op weg terug naar zijn gesloten inrichting.

We lopen naar binnen, via de drie biljarttafels komen we in de bar. Leuke Perzische kleedjes op de vloer, Nederlandse hits worden vol vuur meegezongen door het echtpaar dat aan de bar zit. Een man vermaakt zich achterin met de gokautomaten. Maar het warm kloppend hart van De nieuwe prins zijn de biljarttafels. Een groep mannen speelt serieus. Ze leggen een kurk met een stapel dobbelstenen op het laken om het nog lastiger te maken voor de tegenstander.

Om half elf wordt de muziek uitgezet. Gaan ze al dicht? Nee, ‘Studio Sport’ gaat aan. De samenvatting van Ajax tegen AZ. Het hele café leeft mee. De man achter de gokautomaat draait zich om. Zelfs het biljarten wordt even gestopt. Bij een goal wordt er hard gejuicht. Twijfel: ,,Was dat geen buitenspel?” Een jongen hangt op het puntje van zijn barkruk om het zo goed mogelijk te zien.

Daarna gaat de muziek weer aan en kan er twee keer achter elkaar genoten worden van Jamai’s ‘Step right up’. De biljartcompetitie wordt vervolgd. De wisselbeker staat al klaar.

De Nieuwe Prins, Oosteinde 1, Delft

Een paar weken geleden stonden we ook al in De Nieuwe Prins, het café op de hoek naast de Oostpoort. Toen mochten we er niet blijven, omdat de biljartvereniging er zijn jaarvergadering had. Ze konden alleen een uitzondering maken voor de vriendinnen van de leden. Een paar heren waren best bereid om zich over ons te ontfermen. We bedankten voor de eer. Maar we bleven nieuwsgierig naar dit biljartcafé met de mooie naam.

De Nieuwe Prins, Oosteinde 1, Delft