Virgiel kan grote toeloop eerstejaars niet aan

Virgiel is zo populair onder de eerstejaars dat de studentenvereniging voor het eerst in haar bestaan moest loten. 454 Studenten schreven zich in, 425 mogen lid worden. Ook andere verenigingen deden goede zaken.

De katholieke studentenvereniging Virgiel moest tijdens de ontvangstweek (Owee) een bijzonder besluit nemen: ze stelde een grens aan het aantal nieuwe leden. Kwamen er vorig jaar nog rond de 350 nieuwe leden bij, dit jaar was er geen houden aan: 454 studenten wilden bij de club horen. Te veel, vond de vereniging. Ze stelde het maximum op 425.

Volgens commissaris extern Annelijn Vernooij kon het niet anders. “We vonden het belangrijk om de kennismakingstijd en de tijd erna in goede banen te leiden. Daarom hebben we meteen een loting gehouden toen donderdagmiddag de inschrijving sloot. Een aantal mensen hebben we moeten afbellen. Sommigen reageerden heel teleurgesteld. Anderen zeiden: dan probeer ik het volgend jaar nog eens.” Waar Virgiel vorig jaar ongeveer evenveel eerstejaars binnenhaalde als het Delftsch Studenten Corps, loopt ze nu uit. Het corps kreeg namelijk 384 inschrijvingen, nog steeds meer dan de 350 uit 2012.

De stijging van de ledenaantallen hangt samen met de groei van de TU. Tegelijkertijd is er sprake van een bindend studieadvies en een nieuw curriculum. Beide maatregelen om eerstejaars meteen aan de studie te krijgen en te houden, iets wat in tegenspraak lijkt met een druk studentenleven.

Zowel het DSC als Virgiel denken dat hun nadruk op de studie, met bijvoorbeeld mentorgroepjes en studieruimtes op de sociëteit juist studieversnellend werkt. Ook is de kennismakingstijd afgestemd met de TU, zodat de eerstejaars die meedoen toch hele dagen op de faculteit zijn en genoeg slaap krijgen.

Ook bij Sint Jansbrug lijkt de aandacht voor studeren te hebben gewerkt. De vereniging spreekt van een recordaantal leden sinds lange tijd. De vereniging schreef 152 mensen in. Vorig jaar waren het er 106. De nieuwe leden leren van een commissie met tweedejaars hoe zij studie en studentenleven moeten combineren. De vereniging biedt later in het jaar opfriscursussen aan voor vakken die veel eerstejaars tegenkomen. Overigens heeft Sint Jansbrug zich deze Owee bij de ledenwerving ook bewust gericht op mensen die al studeren.

Verder is de sociale controle een voordeel van lid worden, stelt vicepresident Menno Nuijten. “De mentaliteit op Jansbrug is dat je op de eerste plaats in Delft bent om te studeren. We verwachten van leden dat zij dat doen.”

Ook een veel kleinere vereniging als De Bolk ziet een stijgende lijn. Tot nu toe zijn er 36 inschrijvingen. Dat is net zoveel als vorig jaar, maar veel meer dan de jaren ervoor. Toen lag het gemiddelde tussen de 22 en de 28. De Delftsche Studentenbond kreeg 52 inschrijvingen, ongeveer evenveel als vorig jaar. De grootste van de christelijke verenigingen, de CSR, spreekt van een goed jaar. Ze haalde met 56 inschrijvingen echter geen record.