Wetenschap

Vier vidi-beurzen naar Delft

Onderzoeksfinancier NWO heeft 81 ervaren onderzoekers een beurs van 800 duizend euro toegekend waarmee ze hun eigen onderzoek kunnen opzetten. Vier van hen komen uit Delft.

(Foto: Prive-collecties, bewerking Delta)

Met de vidi-beurzen kunnen de onderzoekers vijf jaar vooruit. Er zijn winnaars in allerlei disciplines, van de geesteswetenschappen tot de natuurkunde. Slechts zestien procent van de aanvragen kon worden gehonoreerd. Dat is niet veel, maar het honoreringspercentage is wel eens lager geweest. Vrouwen kwamen iets vaker door de zeef dan mannen: 17 tegen 15 procent. De meeste beurzen gaan naar de Universiteit van Amsterdam, die er acht in de wacht sleept. De universiteiten van Nijmegen, Wageningen en Leiden krijgen er elk zeven.

De TU Delft volgt met vidi’s voor dr.ir. Doris van Halem (Civiele Techniek en Geowetenschappen), dr. Toeno van der Sar (Kavli, Technische Natuurwetenschappen (TNW), en dr.ir. Coen de Visser (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek). Ook Monique van der Veen (TNW, tevens columnist bij Delta kreeg een vidi.

Wat doen zij?

Doris van Halem: Lucht als drijvende kracht voor drinkwaterzuivering
Wereldwijd hebben naar schatting 140 miljoen mensen geen veilig drinkwater doordat hun grondwater besmet is met giftig arseen. De onderzoekers zullen op innovatieve wijze bestuderen hoe, door vertraagde inbrenging van zuurstof, arseen verwijderd kan worden. Deze nieuwe kennis van gecontroleerde biologisch-chemische processen zal gebruikt worden voor ontwikkeling van duurzame zuiveringstechnieken.

Toeno van der Sar: Hoe bewegen elektronen zich in quantummaterialen?
Recent ontdekte materialen met bijzondere quantumeigenschappen bieden ongekende mogelijkheden voor het ontwikkelen van nieuwe nano-elektronica. Hoe elektrische stroom zich door deze ‘quantummaterialen’ beweegt staat centraal in de functionaliteit van de materialen. Dit onderzoek zal deze stroom lokaal in kaart brengen met een diamanten sensor met nanometer resolutie.

Monique van der Veen: ‘Nano-oventjes’ om katalytische reacties te ontrafelen met ultieme tijdsresolutie
Het Chinese teken voor katalysator is huwelijksmakelaar, omdat het de energie vermindert voor twee moleculen om te reageren. Veel tussenproducten in het reactieproces zijn te kortlevend om te detecteren. Met gepulst laserlicht zal ik ‘nano-oventjes’ extreem snel verwarmen om de reactie te starten, waarna ik stroboscopisch de kortlevende tussenproducten detecteer.

Coen de Visser: Het voorspellen van de veilig operationeel bereik voor autonome robots
Robots zullen in de nabije toekomst een belangrijke rol vervullen in ons dagelijks leven, maar alleen als ze veilig genoeg zijn. De onderzoeker gaat een systeem ontwikkelen waarmee robots zich bewust worden van hun fysieke beperkingen, zelfs na beschadigingen. Hiermee kunnen robots zich veilig uit gevaarlijke situaties redden.

HOP / Jos Wassink, Delta

Wetenschapsredacteur Jos Wassink