Vier procent meer loon voor universiteitsmedewerkers

Werkgevers en vakbonden in het wetenschappelijk onderwijs bereikten vorige week een akkoord over een nieuwe cao. Het universitair personeel gaat er per 1 juni drie procent in loon op vooruit. Vanaf mei volgend jaar komt daar nog eens een procent bovenop.

Geld was de afgelopen weken de belangrijkste hindernis in de onderhandelingen. De bonden wilden de loonsverhoging van drie procent eigenlijk al in januari laten ingaan, de werkgevers hadden ingezet op 1 oktober. Daarnaast wilden de werkgevers dat de bonden anderhalf jaar tevreden zouden zijn met de loonsverhoging, terwijl de bonden al na een jaar opnieuw wilden praten.

In de nieuwe cao is vastgelegd dat er onderzoek gedaan wordt naar de ambtenarenstatus van het personeel. De werkgevers wilden daarvan af, maar de bonden niet. De salarissen van assistenten in opleiding (aio’s) waren ook een zwaar punt voor de bonden. Hun wens om alle aio’s op te nemen in schaal 10 ging niet door, maar desondanks gaan die er met ingang van volgend jaar iets op vooruit: ongeveer vijf procent in hun eerste jaar, in de jaren daarop iets minder. Delft kent sinds september 1998 geen aio’s meer.

Promovendi in dienst van NWO (oio’s) krijgen er net als de aio’s aan de universiteiten extra geld bij. Dat staat in de cao die de werkgeversvereniging heeft afgesloten met de vakbonden. Ook hier gaat het om de eerste cao die los van de algemene onderwijs-cao tot stand komt.

Deze laatste cao loopt tot maart 2000, en betreft relatief weinig mensen. Aan de betrokken onderzoekinstellingen werken in totaal zesduizend mensen. Aan de universiteiten zijn dat er vijftigduizend.

Het universitair personeel gaat er per 1 juni drie procent in loon op vooruit. Vanaf mei volgend jaar komt daar nog eens een procent bovenop. En in december 1999 krijgen ze een eenmalige uitkering van driekwart procent. De onderhandelaar namens de werkgevers is ’tevreden’ over deze uitkomsten. Maar zijn tegenspeler Janine Jongepier van de AbvaKabo heeft ‘gemengde gevoelens’. ,,Maar meer zat er niet in, daar ben ik van overtuigd.”