Vier miljoen voor onderzoek naar groene energiemarkt

Hoe kun je op weg naar 2050 een betrouwbaar energiesysteem inrichten op basis van de variabele bronnen zonne- en windenergie? Het antwoord zal een combinatie zijn van marktontwerp, netwerkregelingen en energiebeleid. Maar hoe, dat is de vraag en ook het onderwerp van een omvangrijk onderzoeksprogramma, genaamd Modes (Market Organisation of the Dutch Energy System). Dit programma kreeg in juli een NWO-financiering van bijna 4 miljoen euro toegekend.

Hoofdaanvrager is Laurens de Vries, hoogleraar complexe energietransities bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM). Andere aanvragers uit de TU Delft zijn Kenneth Bruninx (TBM), Aad Correljé (TBM) en Matthijs de Weerdt (faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica). Daarnaast staan er nog zeventien mede-aanvragers op de lijst van verschillende universiteiten en hogescholen naast meer dan vijftig partners werkzaam bij overheden en bedrijfsleven.

Modes zal de betaalbaarheid, duurzaamheid, eerlijkheid en transparantie onderzoeken van verschillende toekomstige energiesystemen. Het zal onderzoek doen naar haalbare marktontwerpen voor elektriciteit en groene waterstof van offshore windparken. En ook wil het de invloed van beleid op de toekomstige energiemarkt kunnen simuleren.

Het onderzoek naar de inrichting van toekomstige energiesystemen is onderdeel van de nationale wetenschapsagenda (NWA) die is opgesteld door Nederlandse burgers. De NWA beoogt door samenwerking van overheden, onderzoekers en maatschappelijke organisaties te komen tot kennis als sleutel tot maatschappelijke impact.