Kort

Vidi’s voor acht TU-onderzoekers

Nog nooit hebben zoveel wetenschappers een Vidi-beurs uit het Talentprogramma van onderzoeksfinancier NWO gekregen. Het zijn er in totaal 101, van wie 8 van de TU Delft (zie hieronder wie). Er waren ook uitzonderlijk veel aanvragen ingediend. Maar liefst 625 mensen deden in 2021 een gooi naar de beurzen voor ervaren onderzoekers, die maximaal 800 duizend euro bedragen. Zo’n hoog aantal aanvragen is sinds 2011 niet meer voorgekomen. Van hen heeft 16 procent de beurs ook daadwerkelijk gekregen.

In 2020, in het begin van de coronacrisis, probeerden slechts 402 onderzoekers een Vidi-beurs te bemachtigen. Deze dip verklaart misschien waarom het er een jaar later zo veel zijn.

Drie beurzen gaan naar onderzoekers van 3mE. (Foto: Justyna Botor)

Met het geld kunnen de 101 winnaars de komende vijf jaar hun eigen onderzoeksgroep opzetten. Van de TU Delft krijgen nu acht onderzoekers een Vidi:

  • Kim Batselier (3mE) voor ‘Duurzaam leren van Kunstmatige Intelligentie met grootschalige ruizige data’;
  • Sonia Conesa-Boj (TNW) voor ‘Moire-materialen van eendimensionale van der Waals heterostructuren;
  • Willem Haverkort (3mE) voor ‘Waterstof bellen gekwantificeerd’;
  • Jeannette Heiligers (L&R) voor ‘Ruimtestofzuiger op zonlicht’;
  • Asterios Katsifodimos (EWI) voor ‘Toegankelijk programmeren van cloud applicaties’;
  • Kateřina Staňková (TBM) voor ‘Speltheorie met datawetenschap en regeltechniek voor verbeterde behandeling van uitgezaaide kanker’;
  • Axelle Viré (L&R) voor’ Fysisch onderbouwde datagestuurde modellering en besturing van drijvende windturbines’;
  • Michaël Wiertlewski (3mE) voor ‘Robots met een zachte touch’.

Meer mannen dan vrouwen dienden een aanvraag in, maar vrouwen waren wel succesvoller. Van de mannen kreeg 15 procent de beurs, van de vrouwen 18 procent. In totaal zijn er 53 mannelijke laureaten en 48 vrouwelijke. (HOP, BB / Delta, SB))

Hoofdredacteur Saskia Bonger

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

s.m.bonger@tudelft.nl

Comments are closed.