Videofoon

Op ruime afstand van het strijdtoneel konden afgelopen week televisiebeelden uit het roerige Pakistan ontvangen worden. Met dank aan de videofoon.

Terwijl de bommen op Afghanistan vielen, werd het beeld van de in Pakistan verblijvende reporter Wouter Kurpershoek slechter. Met hulp van een videofoon, ook bekend als beeldtelefoon, werd zijn beeltenis de Nederlandse huiskamers ingezonden. Deze techniek wordt al jaren gebruikt voor videoconferenties, maar beleefde hiermee zijn primeur bij de Nederlandse televisie. Maar waarom liep Kurpershoeks stem bijna een seconde voor op het beeld?

,,Het kan zijn dat de technici van het journaal gebruik maakten van twee verbindingen, een voor het geluid en een voor het beeld”, zegt prof.dr.ir. Nico Baken van de basiseenheid telecommunicatie en verkeersbegeleidingssystemen desgevraagd. ,,Zo’n beeldverbinding kan via Isdn gaan en de geluidsverbinding geheel of gedeeltelijk via de satelliet. Op deze manier kan het makkelijk dat beeld en geluid niet synchroon lopen.”

Volgens Baken hangt de kwaliteit van beeld en geluid af van verschillende aspecten. Een reporter moet niet te veel bewegen en een stabiele achtergrond is het beste. Zelfs een fleurig Hawaïblousje kost te veel capaciteit en verslechterd het beeld. ,,Daarnaast hangt er veel af van de codec, een apparaat dat te vergelijken is met een modum bij de pc”, vertelt Baken. ,,Als de codec veel compressie aankan, dan is minder bandbreedte nodig. Ook is het van belang hoeveel bandbreedte je ter beschikking hebt. Isdn heeft bijvoorbeeld een kleinere bandbreedte dan Adsl, maar meer dan een telefoonlijn.”

Mond

Marcel Reinders universitair hoofddocent van de basiseenheid informatie- en communicatietheorie: ,,Om beeldinformatie te verzenden wordt het beeld gecomprimeerd. Als je dat via een directe verbinding doet kost dat veel tijd. Hierdoor komt beeld later aan dan geluid. Om dit een beetje op te vangen worden alleen de veranderingen in het beeld doorgestuurd. In dit geval waarschijnlijk alleen de mond van de reporter. De codec comprimeert dat bewegende beeld.”

Ook hij denkt dat het NOS-journaal gebruik maakt van twee aparte verbindingen voor geluid en beeld. ,,Geluid omvat minder informatie dan beeld, vandaar dat geluid sneller is. Dit probleem kan echter makkelijk omzeild worden door het geluid te vertragen.”

Prof.dr.ir. Erik Jansen (ITS), projectleider van de nieuwe opleiding Media en Kennistechnologie, ziet de toekomst voor de videofoon rooskleurig in. ,,Jarenlang heeft men via het huidige telefoonnet geprobeerd beelden over te sturen, wat natuurlijk nooit goed lukte. Met de nieuwe generatie internet en umts is er wel de benodigde bandbreedte voor realtime videocommunicatie. Ik denk dat de beeldtelefoon dus wel gebruikt gaat worden, al weet je nooit vante voren hoe dingen precies zullen uitpakken.”

Mond