Kort

Vici-beurs voor Delfts eiwitonderzoek

Lees in het Engels

Op 14 april publiceerde NWO de lijst met Vici-toekenningen over 2020. De indieners moesten dit jaar meer geduld hebben dan anders vanwege de hack die NWO dit voorjaar trof. Drieëndertig onderzoekers aan Nederlandse universiteiten ontvangen een beurs van 1,5 miljoen euro om hun eigen onderzoekslijn mee te versterken. De Universiteit Utrecht was koploper met 8 toekenningen, de TU Delft kreeg er één op naam van dr. Chirlmin Joo.

Dr. Joo is co-directeur van het Kavli Instituut Delft aan de faculteit TNW. Zijn onderzoeksvoorstel heet ‘Het sequensen van eiwitten, een enkel molecuul per keer, door middel van ultra precieze fluorescente microscopie.’ Het betreft een combinatie van microscopie, chemie, engineering en biologie met als doel om een enkel eiwitmolecuul te kunnen identificeren.

Joo werkt met zijn collega’s van single-molecule biophysics al sinds 2011 aan de identificatie van enkele eiwitmoleculen. Zijn motivatie is dat kleine foutjes in eiwitsynthese groet gevolgen kunnen hebben zoals stofwisselingsziekten, spieraandoeningen, taaislijmziekte en Alzheimer. Twee jaar geleden won hij samen met een Koreaanse collega een grote beurs voor de ontwikkeling van een weegschaal om het gewicht van een enkel eiwitmolecuul mee te meten.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl