Vertraagde student krijgt sneller financiële steun

De financiële steun voor vertraagde studenten moet eenvoudiger en sneller geregeld worden, vindt minister Hermans. De financiële steun voor vertraagde studenten moet eenvoudiger en sneller geregeld worden, vindt minister Hermans.

br />
Minister Hermans meldde zijn plannen aan de Tweede Kamer. Die had hem vorige maand gevraagd wat hij ervan vond dat vrijwel geen enkele hogeschool of universiteit voldoet aan de wettelijke regels voor steun aan studenten met studievertraging. Dat bleek vorig jaar uit een rapport van de Inspectie van het Onderwijs.

Geen wonder, vindt Hermans. Elke universiteit of hogeschool moet een afstudeerregeling hebben waarin staat wanneer een vertraagde student steun krijgt. Dat kan bijvoorbeeld als iemand door ziekte of bestuurswerk beurs misloopt of moet terugbetalen. Maar rond deze afstudeersteun is een wirwar aan regels ontstaan. Daarom is het niet zo vreemd dat die regels vaak overtreden worden.

Dat gaat veranderen als Hermans’ plannen voor een flexibeler studiefinanciering doorgaan. Eén groep studenten krijgt in de toekomst zelfs helemaal geen afstudeersteun meer: degenen die hun diploma niet op tijd halen en daarom hun basisbeurs moeten terugbetalen. Steun voor deze groep is niet meer nodig, schrijft de minister nu, omdat studenten er straks niet zes, maar tien jaar over mogen doen om een diploma te halen.

Alleen studenten die buiten hun schuld om hun recht op vier jaar basisbeurs hebben opgebruikt, kunnen ook in de toekomst afstudeersteun krijgen. Maar Hermans wil geen ingewikkelde regeltjes opstellen. Dan kunnen universiteiten en hogescholen zich beter aan de wet houden. En studenten weten beter waar ze aan toe zijn.

Hermans wil in elk geval dat een vertraagde student zijn steun snel krijgt, liefst al in de periode dat hij de vertraging oploopt. Hij kan dan tijdelijk zijn basisbeurs stopzetten. Zo worden zo veel mogelijk onzekerheden weggenomen, schrijft de minister. (HOP/HOb)