De TU moet niet in dure reclamecampagnes investeren, maar het probleem bij de bron aanpakken. Goed lesmateriaal voor vwo-leerlingen heeft meer effect. Laat de TU zich daar op richten.
,,Ga vroeg van huis, want je zult altijd zien: heb je tentamen, dan is het windkracht tien!”, vertelt een radiospot op jongerenzender 538 in een poging om scholieren te werven. Deze radiospot voor de voorlichtingsdagen in april dit jaar moet haast wel het dieptepunt zijn in de campagne van de TU Delft. Toch lijkt het een startsein te zijn geweest voor alle faculteiten om een wervingscampagne op te zetten met dure advertenties en trendy cd-roms.
Er worden honderdduizenden guldens gepompt in het reclamecircus om de schoolverlaters te bewegen voor de TU Delft te kiezen. De TU probeert dit ene lapmiddel twee problemen op te lossen. Enerzijds kampt techniek in het algemeen met een imagoprobleem, anderzijds daalt het aantal inschrijvingen aan de TU Delft.
Dat techniek op dit moment een impopulaire keuze is onder schoolverlaters verander je niet met een glossy folder of interactieve cd-rom. Het effect van het onderwijs op middelbare scholen op de voorkeur van een scholier voor een bepaalde studierichting is veel groter dan dat van een folder of cd-rom die hij uitgereikt krijgt in het studiekeuzecircus in zijn laatste schooljaar.
Scholieren moeten op school al gefascineerd worden door techniek en niet worden afgescheept met alleen maar formules. Ook het klussen aan fietsen, wat nu in het vak techniek in de basisvorming gebeurt, geeft scholieren geen positiever beeld van techniek.
Het lesmateriaal voor de bètavakken moet veranderen. Het moet laten zien hoe interessant techniek en technologie is. De TU kan dit bijvoorbeeld doen door interessante informatie over technisch onderzoek aan te leveren bij uitgeverijen van middelbare schoolboeken. Hier kan de TU haar geld zinvoller besteden.
Strijd
Ook het idee dat door een goede mediacampagne meer scholieren voor de TU zouden kiezen, is onjuist. Omdat het aantal schoolverlaters dat voor techniek kiest sowieso laag is, moet de TU Delft studenten weghalen bij de andere twee TU’s. Dit is een onmogelijke opgave: nog steeds kiest zo’n negentig procent van de techniekstudenten uiteindelijk voor de dichtstbijzijnde plaats waar hij de studie van zijn keuze kan volgen. Alleen voor de opleidingen, die uniek zijn in Nederland, zou de redenatie op kunnen gaan. Maar ook een faculteit als L&R haalt zijn groei voor een belangrijk deel uit het werven van buitenlandse studenten.
Tot slot moet het in de strijd om de techniekstudent helemaal niet om de vorm gaan, maar om de boodschap. Studenten trek je dus met goed onderzoek en maatschappelijke betekenis, en niet met twee fullcolour advertenties in de Kijk van twintigduizend gulden per stuk.
,,Ga vroeg van huis, want je zult altijd zien: heb je tentamen, dan is het windkracht tien!”, vertelt een radiospot op jongerenzender 538 in een poging om scholieren te werven. Deze radiospot voor de voorlichtingsdagen in april dit jaar moet haast wel het dieptepunt zijn in de campagne van de TU Delft. Toch lijkt het een startsein te zijn geweest voor alle faculteiten om een wervingscampagne op te zetten met dure advertenties en trendy cd-roms.
Er worden honderdduizenden guldens gepompt in het reclamecircus om de schoolverlaters te bewegen voor de TU Delft te kiezen. De TU probeert dit ene lapmiddel twee problemen op te lossen. Enerzijds kampt techniek in het algemeen met een imagoprobleem, anderzijds daalt het aantal inschrijvingen aan de TU Delft.
Dat techniek op dit moment een impopulaire keuze is onder schoolverlaters verander je niet met een glossy folder of interactieve cd-rom. Het effect van het onderwijs op middelbare scholen op de voorkeur van een scholier voor een bepaalde studierichting is veel groter dan dat van een folder of cd-rom die hij uitgereikt krijgt in het studiekeuzecircus in zijn laatste schooljaar.
Scholieren moeten op school al gefascineerd worden door techniek en niet worden afgescheept met alleen maar formules. Ook het klussen aan fietsen, wat nu in het vak techniek in de basisvorming gebeurt, geeft scholieren geen positiever beeld van techniek.
Het lesmateriaal voor de bètavakken moet veranderen. Het moet laten zien hoe interessant techniek en technologie is. De TU kan dit bijvoorbeeld doen door interessante informatie over technisch onderzoek aan te leveren bij uitgeverijen van middelbare schoolboeken. Hier kan de TU haar geld zinvoller besteden.
Strijd
Ook het idee dat door een goede mediacampagne meer scholieren voor de TU zouden kiezen, is onjuist. Omdat het aantal schoolverlaters dat voor techniek kiest sowieso laag is, moet de TU Delft studenten weghalen bij de andere twee TU’s. Dit is een onmogelijke opgave: nog steeds kiest zo’n negentig procent van de techniekstudenten uiteindelijk voor de dichtstbijzijnde plaats waar hij de studie van zijn keuze kan volgen. Alleen voor de opleidingen, die uniek zijn in Nederland, zou de redenatie op kunnen gaan. Maar ook een faculteit als L&R haalt zijn groei voor een belangrijk deel uit het werven van buitenlandse studenten.
Tot slot moet het in de strijd om de techniekstudent helemaal niet om de vorm gaan, maar om de boodschap. Studenten trek je dus met goed onderzoek en maatschappelijke betekenis, en niet met twee fullcolour advertenties in de Kijk van twintigduizend gulden per stuk.
Comments are closed.