Onderwijs

Veranderplannen kosten tweehonderd arbeidsplaatsen

Door krimp en ombuiging verdwijnen bij de faculteiten ongeveer tweehonderd voltijds arbeidsplaatsen. Dat blijkt uit de facultaire veranderplannen die het college deze week goedkeurde.

Veel nieuws bevatten de veranderplannen niet. Ze zijn de concrete uitwerking van de portfolioplannen die in maart 2002 bekend werden. Daarin stond onder meer dat de TU af wil van veertien onderzoeksgroepen, maar ander onderzoek zoals nanotechnologie, ict en life science juist wil versterken.

Die wetenschappelijke focussering leidt bij alle faculteiten tot het verdwijnen van tientallen arbeidsplaatsen. Tegelijk komt er een kleiner aantal nieuwe (vooral wetenschappelijke) posities terug.

Per saldo zullen er bij alle faculteiten samen volgens collegevoorzitter Van Luijk straks ongeveer tweehonderd voltijds arbeidsplaatsen (fte) minder zijn. Dat leidt zeer waarschijnlijk tot een reorganisatie bij vier faculteiten: Bouwkunde, Civiele Techniek en Geowetenschappen (Citg), Informatietechnologie en Systemen (ITS) en Technische Natuurwetenschappen (TNW).

Opvallend is dat het college positief oordeelt over de veranderplannen van maritieme techniek. ,,Het gaat de goede kant op”, vindt Van Luijk. In de portfolioplannen vorig jaar kreeg maritiem er flink van langs: veel onderzoeksprogramma’s moesten radicaal op de schop en vooral wetenschappelijker.

Het onderzoek bij Bouwkunde zal volgens de veranderplannen een impuls krijgen door de oprichting van de Delft School for Design. Maar het college vindt de financiële ambities nog te mager: de School moet veel meer tweede (NWO) en derde geldstroom (commercieel) aanboren dan gepland. Ook moeten de promovendi en postdocs binnen vier jaar minstens even talrijk zijn als de wetenschappelijke staf. Een vergelijkbare opdracht krijgt Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Van de dertien wetenschappelijke speerpunten die vorig jaar uitverkoren werden, heeft het college er nu negen goedgekeurd. Die krijgen binnenkort een wetenschappelijk directeur, en een startkapitaal van maximaal vierhonderd duizend euro.

Twee speerpunten (sustainable industrial processes, sustainable urban areas) houdt het college voorlopig aan. Van Luijk: ,,We willen een nadere precisering van de plannen.” Twee andere zijn definitief afgevallen: computational science en materials science.

Of alle veranderingen betaalbaar zijn, hangt onder meer af van het nieuwe allocatiemodel. Daar is het college vermoedelijk pas over een maand of twee mee klaar. ,,Daarom is de inhoud van de veranderplannen nog niet honderd procent zeker”, zegt Van Luijk. Wat wel zeker is: in het huidige geldverdeelmodel zouden OCP en TNW hun veranderplannen niet kunnen betalen.

Een andere onzekerheid vormt het overleg met Eindhoven en Twente over vergaande samenwerking. Dat overleg duurt al een jaar, maar ook de komende maanden verwacht Van Luijk weinig concrete resultaten. Toch lijkt hij vrij zeker dat de secties voertuigtechniek en bouwfysica (deels) naar Eindhoven zullenverhuizen.

De goedgekeurde speerpunten

– earth

– ict

– life science

– mechatronics

– mobility and transport

– nanotechnology

– water

– multifunctional infrastructure

– sustainable energy

Veel nieuws bevatten de veranderplannen niet. Ze zijn de concrete uitwerking van de portfolioplannen die in maart 2002 bekend werden. Daarin stond onder meer dat de TU af wil van veertien onderzoeksgroepen, maar ander onderzoek zoals nanotechnologie, ict en life science juist wil versterken.

Die wetenschappelijke focussering leidt bij alle faculteiten tot het verdwijnen van tientallen arbeidsplaatsen. Tegelijk komt er een kleiner aantal nieuwe (vooral wetenschappelijke) posities terug.

Per saldo zullen er bij alle faculteiten samen volgens collegevoorzitter Van Luijk straks ongeveer tweehonderd voltijds arbeidsplaatsen (fte) minder zijn. Dat leidt zeer waarschijnlijk tot een reorganisatie bij vier faculteiten: Bouwkunde, Civiele Techniek en Geowetenschappen (Citg), Informatietechnologie en Systemen (ITS) en Technische Natuurwetenschappen (TNW).

Opvallend is dat het college positief oordeelt over de veranderplannen van maritieme techniek. ,,Het gaat de goede kant op”, vindt Van Luijk. In de portfolioplannen vorig jaar kreeg maritiem er flink van langs: veel onderzoeksprogramma’s moesten radicaal op de schop en vooral wetenschappelijker.

Het onderzoek bij Bouwkunde zal volgens de veranderplannen een impuls krijgen door de oprichting van de Delft School for Design. Maar het college vindt de financiële ambities nog te mager: de School moet veel meer tweede (NWO) en derde geldstroom (commercieel) aanboren dan gepland. Ook moeten de promovendi en postdocs binnen vier jaar minstens even talrijk zijn als de wetenschappelijke staf. Een vergelijkbare opdracht krijgt Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Van de dertien wetenschappelijke speerpunten die vorig jaar uitverkoren werden, heeft het college er nu negen goedgekeurd. Die krijgen binnenkort een wetenschappelijk directeur, en een startkapitaal van maximaal vierhonderd duizend euro.

Twee speerpunten (sustainable industrial processes, sustainable urban areas) houdt het college voorlopig aan. Van Luijk: ,,We willen een nadere precisering van de plannen.” Twee andere zijn definitief afgevallen: computational science en materials science.

Of alle veranderingen betaalbaar zijn, hangt onder meer af van het nieuwe allocatiemodel. Daar is het college vermoedelijk pas over een maand of twee mee klaar. ,,Daarom is de inhoud van de veranderplannen nog niet honderd procent zeker”, zegt Van Luijk. Wat wel zeker is: in het huidige geldverdeelmodel zouden OCP en TNW hun veranderplannen niet kunnen betalen.

Een andere onzekerheid vormt het overleg met Eindhoven en Twente over vergaande samenwerking. Dat overleg duurt al een jaar, maar ook de komende maanden verwacht Van Luijk weinig concrete resultaten. Toch lijkt hij vrij zeker dat de secties voertuigtechniek en bouwfysica (deels) naar Eindhoven zullenverhuizen.

De goedgekeurde speerpunten

– earth

– ict

– life science

– mechatronics

– mobility and transport

– nanotechnology

– water

– multifunctional infrastructure

– sustainable energy

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.