Veiligheidsbonus zware laboratoria afgeschaft

Zo’n twintig medewerkers bij Technische Aardwetenschappen (TA) dreigen de toeslag kwijt te raken voor hun neventaak, het waken over gevaarlijke apparatuur en het op orde houden van laboratoria.

/strong>

De vroegere faculteit Mijnbouwkunde stelde een bonus in van vierhonderd tot achthonderd gulden voor medewerkers die een oogje hielden op een ‘zwaar’ laboratorium. Dit was nodig omdat veel onderzoekers van binnen en buiten de TU gebruikmaken van dezelfde apparatuur. De ervaring leerde dat de ruimtes zonder een corrigerend woordje van een verantwoordelijke al snel een zooitje werden. Bovendien staan er gevaarlijke apparaten zoals hogedrukopstellingen, röntgenapparatuur en lasers.

De decaan van Civiele Techniek en Geowetenschappen, waar mijnbouwkunde nu als afdeling TA onder valt, wil de bonus afschaffen. Zorg voor veiligheid en welzijn is een integraal onderdeel van elke functie en een extra beloning is dus niet nodig. Volgend jaar krijgen de ‘beheerders’ nog maar de helft van de bonus en het jaar erna niets meer.

De onderdeelcommissie (odc) van CiTG is tegen de afschaffing van de bonus. Odc-lid Henny van der Meulen: ,,De beheerders zijn meestal niet voor dit werk aangesteld. Het zijn medewerkers met verantwoordelijkheidsgevoel, die zich eraan ergeren als het een zooitje wordt. Zij hebben ook vaak cursussen moeten volgen om het gevaar van bepaalde apparatuur in te schatten. Daar mag meer tegenoverstaan dan een schouderklopje.”

De OdC vermoedt dat CiTG vooral vanwege de financiën vanwege de regeling af wil. Van der Meulen: ,,Er is gezegd dat de universiteit geen bijzondere regeling toestaat. Maar volgens mij kan dat wel als het om veiligheidszaken gaat.”

Van der Meulen heeft het Lokaal Overleg (de vakbonden) om advies gevraagd. Ze wil proberen de regeling te handhaven. ,,Een aantal mensen heeft al aangekondigd zich weer alleen met hun eigen werk te bemoeien. Ik vind niet dat je een goede regeling zomaar van tafel kan vegen.”