Veiligheid Bouwkunde aangescherpt

De faculteit Bouwkunde heeft in overleg met de brandweer besloten om twee collegezalen nog maar beperkt te gebruiken. Het aantal studenten in het gebouw neemt zo sterk toe dat de capaciteit van de vluchtwegen niet meer voldoende is.

Niet meer dan 65 mensen mogen nu nog de grote collegezalen op de tweede en vierde verdieping van het gebouw in. Als de ateliers op de rest van de verdieping in gebruik zijn, moeten de collegezalen dicht. Voor avondcolleges zijn de zalen wel beschikbaar.

De maatregel, die op 1 september is ingegaan, geldt voor de rest van het collegejaar. Studenten moeten voor hun colleges in een aantal gevallen uitwijken naar civiele techniek of wiskunde. ,,Als het enigszins lukt proberen we het binnen het gebouw op te lossen”, zegt Kooij. De tentoonstellingszaal op de eerste verdieping van de faculteit is al opgeofferd en als collegezaal ingericht.

Dit jaar maakt de afdeling vastgoed van de universiteit een aantal zalen in het IO-gebouw aan de Drebbelweg gereed voor gebruik door Bouwkunde. De faculteit gebruikt die van september 2002 tot eind 2003, als de grote renovatie van het bouwkundegebouw is voltooid.

Het aantal studenten in het gebouw neemt zo sterk toe dat de capaciteit van de vluchtwegen niet meer voldoende is. ,,Het gebouw heeft steeds meer studenten te verwerken en de ruimtes worden steeds intensiever gebruikt. Na de brand in Volendam zijn we ons bewust geworden van de risico’s daarvan. In overleg met de brandweer hebben we daarom besloten om de zalen minder intensief te gebruiken”, zegt Cor Kooij, hoofd facility management op Bouwkunde.