Veel vraagtekens bij nieuwe biostudie

Over de nieuwe Delftse biostudie bestaan volgens de studentenraad en de ondernemingsraad nog veel onduidelijkheden. De beide medezeggenschapsorganen zeggen slechts enkele blaadjes informatie te hebben ontvangen van het college van bestuur.

Volgens or-voorzitter ir. D.A. Hoogwater is er rond de studie nog niets geregeld. ,,Het is belangrijk dat er snel eindtermen geformuleerd worden. Waartoe leidt de studie op? De nieuwe opleiding mag dan experimenteel zijn, het moet wel kwalitatief goed worden. Voor een volledige opleiding is een zwaar diploma vereist.” Hoogwater vindt dat het voornemen besproken moet worden in de gezamenlijke vergadering van college, studentenraad en or.

Ook de studenten wilden tijdens de overlegvergadering van afgelopen maandag meer informatie over de nieuwe opleiding. Maar rector Wakker zei dat er niet meer informatie was. Hij toonde zich verbaasd over de vraagtekens die gezet werden bij het initiatief. ,,Het college had verwacht op de schouders te worden geheven. Soms moet je gewoon voor de muziek uitlopen.”

Aag-lid Nishant Gupta vindt het ‘onverantwoord’ dat er al begonnen is met de inschrijvingen, terwijl het curriculum nog niet bekend is. ,,De nieuwe studenten zijn daardoor een soort proefkonijnen”, vindt hij. Volgens Wakker wordt er hard gewerkt om voor de zomer met een programma te komen. ,,Zo niet, dan gaat het niet door.” Hij suggereert dat het initiatief altijd nog als afstudeervariant kan worden voortgezet.

De beide medezeggenschapsorganen zeggen slechts enkele blaadjes informatie te hebben ontvangen van het college van bestuur. De ondernemingsraad (or) moest de aankondiging van de opleiding ‘life science & technology’ vernemen uit de pers, en eist dat alle informatie ‘onverwijld boven water’ komt.