‘Utrecht MC weigert College Tour met Holleeder’

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht heeft geweigerd een ruimte beschikbaar te stellen voor het omstreden College Tour-interview met topcrimineel Willem Holleeder. Dat meldt althans het digitale universiteitsblad DUB.

De aflevering van het tv-programma met Holleeder zou aanvankelijk worden opgenomen in het Hijmans van den Berghgebouw van de faculteit Geneeskunde in Utrecht. Maar het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) zag dit volgens DUB niet zitten en weigerde mee te werken. De opnames vinden nu hoogstwaarschijnlijk in het Educatorium plaats.

Volgens Ludo Koks, voorlichter van de Universiteit Utrecht is het UMCU inderdaad gepolst bij de zoektocht naar een geschikte opname-locatie. “Het probleem is dat de beoogde ruimtes in het ziekenhuis openbaar zijn. Door de vrije toegankelijkheid en aanwezigheid van patiënten zijn ze toch niet zo geschikt bevonden. Bovendien heeft de universiteit ingestemd met het verzoek en niet het UMCU.”

Waarom er dan überhaupt naar ruimte bij de faculteit geneeskunde is gekeken en of het UMCU op principiële gronden heeft geweigerd mee te werken aan het programma, kan Koks niet zeggen. UMCU weigert elk commentaar en blijft terugverwijzen naar de universiteit.

De universiteit werd enkele weken geleden door de redactie van College Tour benaderd of het programma in Utrecht mocht worden opgenomen. De gast was toen nog niet bekend. Wel dat het iemand zou zijn die een link had met het strafrecht. “De Universiteit is bij uitstek de plek voor debat, ongeacht de keuze van de gast”, zegt voorlichter Ludo Koks.