Uraadkandidaat Roelofsen: ‘Zevenhonderd studenten kunnen op mij vertrouwen’

naam: Occo Roelofsentweedejaars technische bestuurskundeplaats: nummer 5 op de Oras-lijstMet zijn frisse blik denkt Occo Roelofsen een goede bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van de student en de TU.

Daarbij ziet hij voor zichzelf een rol als breekijzer weggelegd. ,,Studenten hebben namelijk, in tegenstelling tot medewerkers die al zo’n twintig jaar op de TU werken, niets te verliezen”, verklaart Roelofsen. ,,Je kan dus doodleuk ergens binnenwandelen en vragen hoe het er daar aan toe gaat.”

Roelofsen heeft al een jaartje warmgedraaid op faculteitsniveau als bestuurslid van Curius, de studievereniging van TB. Nu wil hij een stapje hoger gaan kijken hoe het er daar aan toe gaat. Het besturen lijkt hem in het bloed te zitten en het ontbreekt hem geenszins aan visie.

,,De studenten die fris binnenkomen moeten naast goed onderwijs ook de mogelijkheid krijgen om activiteiten te ontplooien”. Sport en verenigingsleven tesamen met onderwijs moeten een ’tweeluik’ vormen. Hij voegt daar aan toe: ,,Delft moet bovendien als studentenstad aantrekkelijk blijven om in de toekomst studenten wat te bieden te hebben.”

,,De TU zal in de komende jaren flink op de centjes moeten gaan letten. Dit komt vooral doordat Den Haag beperkingen oplegt. Ik denk dat er daardoor veel aandacht besteed moet worden aan een betere bedrijfvoering. Daar wil ik me dan ook mee bezighouden, om ervoor te zorgen dat de bezuinigingen niet ten kosten gaan van de student.”

Of Roelofsen een zetel weet te bemachtigen is nog niet zeker. ,,Ik weet ook niet hoe goed De Andere Partij het gaat doen, maar als ze al een zetel krijgen denk ik dat die bij de Aag vandaan komt.”

,,Binnen TB zit ik in de richting van milieumanagement. Het is nog heel moeilijk inschatten waar je als TB-ingenieur terechtkomt. Volgend jaar augustus studeert pas de eerste student af. Voor een loopbaan in de politiek hou ik nog alle deuren open.”

Over de slagvaardigheid van de universiteit meent Roelofsen: ,,Het cvb en de u-raad spelen op dit moment goed op elkaar in. Door elkaar aan te vullen laat je geen gaten vallen. Zonder u-raad raak je zowel feedback kwijt als een brede instemming. Ik denk dat er dan juist veel minder slagvaardig bestuurd kan worden.”

naam: Occo Roelofsen

tweedejaars technische bestuurskunde

plaats: nummer 5 op de Oras-lijst

Met zijn frisse blik denkt Occo Roelofsen een goede bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van de student en de TU. ,,Ik schat in dat elk u-raadslid van de studentenfracties zo’n zevenhonderd studenten vertegenwoordigt. Zij kunnen op mij stemmen omdat ze erop kunnen vertrouwen dat ik die uitdaging aankan.”