Universiteiten willen cao-overleg hervatten

De universiteiten gaan niet in op het ultimatum van de vakbonden. Toch zien zij ‘een goede mogelijkheid’ om tot een cao-akkoord te komen.

Volgens de VSNU, de vereniging van universiteiten, is er alleen een conflict over de lonen. Op andere punten, zoals de modernisering van de arbeidsvoorwaarden, zouden beide partijen elkaar inmiddels dicht zijn genaderd. De VSNU stelt daarom voor om eerst over die onderwerpen verder te praten. Als dat leidt tot goede afspraken, zullen de universiteiten met een beter loonbod komen.

De cao-onderhandelingen liepen op 12 april stuk, toen bleek dat de universiteiten vasthielden aan hun oude loonbod. Dat komt neer op drie procent extra salaris, uit te betalen vanaf 1 oktober. Daar moet het personeel het achttien maanden mee doen.

De laatste eis van de vakbonden omvat eveneens drie procent loonsverhoging, maar dan met terugwerkende kracht tot 1 januari. Bovendien willen zij een cao met een looptijd van slechts twaalf maanden. De bonden hebben dan hun handen vrij om daarna nieuwe looneisen te stellen.

De VSNU wees deze looneis af. In reactie daarop stelden de vakbonden een ultimatum. Daarin vielen zij terug op hun oorspronkelijke eisenpakket, dat voorziet in een loonsverhoging van 4,25 procent voor een eenjarige cao. Daarmee gaan de bonden voorbij aan ‘de gegroeide overeenstemming’, meent de VSNU.