Universiteiten omzeilen traag internet

Dankzij een nieuwe verbinding omzeilen universiteiten en hogescholen de transatlantische files op internet. Door de verviervoudiging van de capaciteit van de zogeheten transatlantische verbinding krijgen hogescholen en universiteiten meer ruimte op de kabel naar de Verenigde Staten.

In de VS maakt Surfnet nu gebruik van Internet2. Dat is een snelle verbinding tussen Amerikaanse universiteiten en onderzoeksinstellingen. Hogescholen en universiteiten kunnen daardoor het steeds trager wordende ‘gewone’ internet omzeilen.

De verviervoudiging van de kabel levert nieuwe mogelijkheden op. Zo neemt bijvoorbeeld de kwaliteit van video-conferencing aanzienlijk toe. Wie in een Nederlandse universiteitskamer met videoschermen wordt gekoppeld aan collega’s in Chicago, kan nu met hen communiceren alsof ze in dezelfde ruimte staan. De capaciteitsvergroting was volgens Surfnet hoog nodig, omdat Amerika op internet een populaire bestemming is.

Surfnet laat het hier overigens niet bij. De komende tijd wordt de capaciteit van de transatlantische verbinding nog verder uitgebreid. In het jaar 2000 groeit de snelheid van 200 naar 622 Mbit per seconde. Het jaar daarop wordt de capaciteit nog eens verdubbeld.

Door de verviervoudiging van de capaciteit van de zogeheten transatlantische verbinding krijgen hogescholen en universiteiten meer ruimte op de kabel naar de Verenigde Staten. Surfnet heeft de oude verbinding van 45 Mbit per seconde vervangen door een nieuwe met een capaciteit van 200 Mbit per seconde. Daardoor kunnen studenten binnen een seconde alle dertig delen van de Encyclopedia Brittanica over de oceaan binnenkrijgen.