Universiteiten maken winst op wachtgelden

Sommige universiteiten, waaronder Delft, maken winst op de wachtgelden. De universiteiten klagen al sinds het begin van de jaren negentig over hun wachtgelden. Vanaf die tijd moeten zij zelf de werkloosheidsuitkeringen betalen van personeel dat zij ontslagen hebben.

Dat is veranderd. Er wordt tegenwoordig minder universitair personeel ontslagen. En wie toch op straat komt, blijft vaak kort werkloos. Uit de jaarverslagen over 1997 (het laatste jaar waarover cijfers beschikbaar zijn) blijkt dat de universiteiten samen nog slechts tien miljoen tekortkomen op de post wachtgelden. Twee jaar eerder was dat nog zestig miljoen.

Drie universiteiten hielden in 1997 al geld over: naast Eindhoven en Utrecht is dat Delft, dat in 1997 4,2 miljoen overhield. Anderen spelen bijna quitte en zullen binnenkort waarschijnlijk ook geld overhouden.

Ondanks de te verwachten overschotten gaan de universiteiten minister Hermans om extra geld vragen. Zij beroepen zich op een toezegging van voormalig minister Ritzen. Die heeft de universiteiten ooit een hogere wachtgeldvergoeding beloofd om een bezuiniging van 200 miljoen gulden te verzachten. (HOP/HOb)

De universiteiten klagen al sinds het begin van de jaren negentig over hun wachtgelden. Vanaf die tijd moeten zij zelf de werkloosheidsuitkeringen betalen van personeel dat zij ontslagen hebben. Daarvoor krijgen ze weliswaar een vergoeding van de overheid, maar die bleef in het verleden ver achter bij de kosten die de universiteiten daadwerkelijk maakten.