Universiteiten gaan energie besparen

Elf universiteiten beloven om energie te besparen. De Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Maastricht doen niet mee: die vinden dat ze al genoeg hebben bespaard.

In het jaar 2006 moeten de universiteiten veertien procent energie besparen ten opzichte van 1996. Dat heeft de vereniging van universiteiten, de VSNU, afgesproken met het ministerie van Economische Zaken en Novem, de Nederlandse organisatie voor energiebesparing en milieu.

Als de universiteiten niet zouden deelnemen aan de afspraak, dan zouden milieuvergunningen hen een soortgelijke energiebesparing dwingen. Die vergunningen zijn een stuk lastiger voor de instellingen, stelt Marjolein Wester van het ministerie van EZ. ,,Zulke milieuvergunningen zijn nogal star. In een meerjarenafspraak kun je beter rekening houden met de belangen van de instelling.” Je kan bijvoorbeeld wachten met de aanschaf van een zuinig apparaat tot de oude is afgeschreven.

De universiteiten krijgen hulp van Novem. Die organisatie helpt ook andere sectoren die zuiniger met energie willen omgaan. Meerjarenafspraken lopen bijvoorbeeld ook met de industrie en de banken. In vergelijking met andere sectoren zijn de doelstellingen van de universiteiten overigens bescheiden. Volgens Wester komt dat doordat de universiteiten al relatief zuinig met energie omgaan. Toch zijn de afspraken ambitieus, benadrukt Wester. ,,We nemen geen genoegen met doelstellingen die ze met de vingers in de neus kunnen halen.”

Twee universiteiten doen niet mee. De Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Maastricht hebben al genoeg bespaard. ,,We hebben in het verleden ons energieverbruik al met 25 procent verlaagd. Vooral door zuinigere installaties aan te schaffen, zoals een grote warmte-kracht centrale. Het lukt ons niet om nog eens veertien procent besparen”, verklaart een woordvoerder van de UvA. (HOP/HPvL)