Onderwijs

‘Uniek Delfts product’ wint McKinsey-wedstrijd

Het Delftse bedrijf VPInstruments heeft een hoofdprijs gewonnen in een businessplanwedstrijd van McKinsey. Aan de prijs is een bedrag van vijftigduizend gulden verbonden.

De prijsuitreiking vond afgelopen vrijdag plaats in de RAI in Amsterdam. Uit handen van de oud-voorzitter van de Raad van Bestuur van Unilever ontving het team van VPInstruments een van de drie hoofdprijzen van de New Venture ’98. Voor de prijs waren tien businessplans genomineerd.

Het team, bestaande uit Pascal van Putten, Michel van Putten en Jehan Coyajee – stelden een businessplan op voor het op de markt brengen van een nieuw instrument om gasvolumes te meten. Met zo’n digitale gasflowmeter kan de hoeveelheid gas die op een bepaald moment door een buis stroomt worden gemeten. Dergelijke apparatuur wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het mengen van gassen in laboratoria. Vooral wanneer de mengverhouding erg belangrijk is, is het van belang dat exact kan worden gemeten welke hoeveelheden van ieder gas worden toegevoerd.

Het voordeel van de sensor van VPInstruments is dat hij minder gevoelig is voor zogenaamde drift. Dit zijn storende invloeden zoals straling, licht en temperatuur. Pascal van Putten: ,,Het is een zeer stabiel instrument, want het kan lange tijd functioneren zonder dat er een afwijking in het uitgangssignaal optreedt.”

Recentelijk is het product geïntroduceerd op Nederlandse markt. ,,Daarbij hebben we samengewerkt met de Communicatie en Marketinggroep van de TU Delft. Het is een echt Delfts product geworden”, aldus Van Putten.

De wedstrijd, die in april begon, bestond uit drie rondes. Achtereenvolgens omschreven de deelnemers hun idee, deden ze een haalbaarheidstest en schreven ze een businessplan. Bij deze fases werd ieder team bijgestaan door een coach uit het bedrijfsleven.

Het businessplan beschrijft onder andere de kansen van het product op de markt, de manier van marketing, de bedrijfsstructuur, de financiering en de mogelijke risico’s. Een dergelijk plan kan investeerders overhalen om geld in een onderneming te steken.

Maar waarom was dit businessplan nu zo goed? Van Putten: ,,We hebben een uniek product en een goede marketingstrategie. De gedetailleerde jurybeoordeling hebben we nog niet gekregen.” De geldprijs wordt in het bedrijf geïnvesteerd.

De prijsuitreiking vond afgelopen vrijdag plaats in de RAI in Amsterdam. Uit handen van de oud-voorzitter van de Raad van Bestuur van Unilever ontving het team van VPInstruments een van de drie hoofdprijzen van de New Venture ’98. Voor de prijs waren tien businessplans genomineerd.

Het team, bestaande uit Pascal van Putten, Michel van Putten en Jehan Coyajee – stelden een businessplan op voor het op de markt brengen van een nieuw instrument om gasvolumes te meten. Met zo’n digitale gasflowmeter kan de hoeveelheid gas die op een bepaald moment door een buis stroomt worden gemeten. Dergelijke apparatuur wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het mengen van gassen in laboratoria. Vooral wanneer de mengverhouding erg belangrijk is, is het van belang dat exact kan worden gemeten welke hoeveelheden van ieder gas worden toegevoerd.

Het voordeel van de sensor van VPInstruments is dat hij minder gevoelig is voor zogenaamde drift. Dit zijn storende invloeden zoals straling, licht en temperatuur. Pascal van Putten: ,,Het is een zeer stabiel instrument, want het kan lange tijd functioneren zonder dat er een afwijking in het uitgangssignaal optreedt.”

Recentelijk is het product geïntroduceerd op Nederlandse markt. ,,Daarbij hebben we samengewerkt met de Communicatie en Marketinggroep van de TU Delft. Het is een echt Delfts product geworden”, aldus Van Putten.

De wedstrijd, die in april begon, bestond uit drie rondes. Achtereenvolgens omschreven de deelnemers hun idee, deden ze een haalbaarheidstest en schreven ze een businessplan. Bij deze fases werd ieder team bijgestaan door een coach uit het bedrijfsleven.

Het businessplan beschrijft onder andere de kansen van het product op de markt, de manier van marketing, de bedrijfsstructuur, de financiering en de mogelijke risico’s. Een dergelijk plan kan investeerders overhalen om geld in een onderneming te steken.

Maar waarom was dit businessplan nu zo goed? Van Putten: ,,We hebben een uniek product en een goede marketingstrategie. De gedetailleerde jurybeoordeling hebben we nog niet gekregen.” De geldprijs wordt in het bedrijf geïnvesteerd.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.