Uitzonderingen op langstudeerboete mogelijk, denkt Omtzigt

Studenten die bijvoorbeeld een bestuursjaar doen of langdurig ziek zijn kunnen misschien uitgezonderd worden van de langstudeerboete, denkt NSC-leider Pieter Omtzigt. In het Kamerdebat over het hoofdlijnenakkoord zei hij daar ‘zorgvuldig’ naar te willen kijken.

Het is een van de grote verrassingen uit het hoofdlijnenakkoord: de langstudeerboete komt terug. Jaren geleden was hij al eens ingevoerd en na veel protest weer geschrapt, maar dat houdt de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB niet tegen: bachelor- en masterstudenten die meer dan een jaar uitlopen moeten vanaf studiejaar 2026-2027 drieduizend euro collegegeld extra betalen.

Volgens Omtzigt is de boete ‘verdedigbaar ten opzichte van de rest van de samenleving, die de studieplek van studenten betaalt’. Hij zei daarbij voor uitzonderingen open te staan. Zo wil hij ‘zorgvuldig’ kijken of de boete ook moet gelden voor studenten die langdurig ziek zijn of die een bestuursjaar doen.

De Landelijke Studentenvakbond maakt zich al klaar voor acties tegen de boete. Voorzitter Elisa Weehuizen noemt het ‘een verbijsterende maatregel die fouten maken onmogelijk maakt. Dit zorgt voor een enorme druk’.

HOP, Olmo Linthorst