Krashna Musika Krashna Musika .Wanneer het collegejaar ten einde loopt, is het de beurt aan Krashna Musika. Dan treden het koor en orkest gezamenlijk op tijdens een van de twee jaarlijkse hoogtepunten van het studentenmuziekgezelschap.
Op 4 en 5 juni is het zover.
In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt Krashna terug. Geen Mozart, Beethoven of Chopin volgende week, maar louter muziek uit deze eeuw, de eeuw van de opkomst van Amerika. In de eeuw van Amerika speelt Krashna ook muziek uit Amerika. Het a capella koorstuk Reincarnations van Samuel Barber; de ouverture van de musical Candide van Leonard Bernstein; en Aaron Coplands Derde Symfonie. Met Dona Nobis Pacem van de Engelsman Ralph Vaughan Williams krijgt Krashna’s zomerconcert toch nog een Europees tintje.
Amerikaanse klassieke muziek is betrekkelijk jong. Copland (1900-1990) wordt gezien als de geestelijk vader van de Amerikaanse muziek. Muziek die een duidelijk eigen identiteit heeft, ondanks de sterk Europese en Russische wortels. Copland was namelijk de zoon van Russische immigranten.
Vrijdag 4 juni geeft Krashna een concert in de Delftse Sacramentskerk, zaterdag 5 juni in de Prinsenkerk in Rotterdam. Aanvang beide concerten: 20.15. Kaarten zijn te koop bij boekhandel Waltman. Telefonisch reserveren: 015-2782925.
Café Verderop probeert al jaren hét concertpodium van studerend Delft te worden. Echt gelukt is dat nooit. De studentenwereld moet van het burgeruitgaansleven in Delft nou eenmaal weinig hebben en zoekt zijn heil liever op de eigen vereniging of in de grote stad. Maar Verderop geeft de moed niet op. De kroeg is begonnen met een serie van vijf concerten onder de naam Let’s Stick Together. Zondag om 21.00 vindt het tweede concert plaats in het grand café aan de Westvest.
Blueszanger Michel van Dijk staat zondag bovenaan het lijstje sterren. Verder is ook de bassist van de Raggende Manne van de partij, Dick Schulte-Nordholt. De verschillende artiesten zullen met elkaar optreden en niet alleen eigen nummers spelen maar ook hun favoriete covers. Hoe dat uitpakt, blijft natuurlijk afwachten. Enig houvast biedt de lovende recensie van het eerste concert in de Delftsche Courant: ‘Het belooft veel goeds’. Nu maar hopen dat die belofte zondag al wordt ingelost.
Eikels en Varkens .
Het is geen toneel, geen dans, geen muziek, geen film, maar van alles een beetje. Met Eikels en Varkens waagt Theater Lantaren/Venster zich aan een postmodern Gesamtkunstwerk onder leiding van de Spaanse choreografe Sandra Bonilla González.
Het verhaal is simpel: in het zuiden van Spanje wordt een varken geslacht. Rond deze slachting speelt de gehele voorstelling zich af. Het slachtritueel, de sfeer, de karakters en gesprekken tussen de vijf plattelandskarakter, en de reflecties van deze ‘eikels’ over dood en leven. Een vloeiend verhaal is het niet, tussen de dans en geprojecteerde beelden is er slechts plaats voor ’tekstfragmenten’. Eikels en Varkens is nog te zien op vrijdag, zaterdag, dinsdag en woensdag om 21.00, Gouvernestraat 133 in Rotterdam.
Krashna Musika .
Wanneer het collegejaar ten einde loopt, is het de beurt aan Krashna Musika. Dan treden het koor en orkest gezamenlijk op tijdens een van de twee jaarlijkse hoogtepunten van het studentenmuziekgezelschap. Op 4 en 5 juni is het zover.
In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt Krashna terug. Geen Mozart, Beethoven of Chopin volgende week, maar louter muziek uit deze eeuw, de eeuw van de opkomst van Amerika. In de eeuw van Amerika speelt Krashna ook muziek uit Amerika. Het a capella koorstuk Reincarnations van Samuel Barber; de ouverture van de musical Candide van Leonard Bernstein; en Aaron Coplands Derde Symfonie. Met Dona Nobis Pacem van de Engelsman Ralph Vaughan Williams krijgt Krashna’s zomerconcert toch nog een Europees tintje.
Amerikaanse klassieke muziek is betrekkelijk jong. Copland (1900-1990) wordt gezien als de geestelijk vader van de Amerikaanse muziek. Muziek die een duidelijk eigen identiteit heeft, ondanks de sterk Europese en Russische wortels. Copland was namelijk de zoon van Russische immigranten.
Vrijdag 4 juni geeft Krashna een concert in de Delftse Sacramentskerk, zaterdag 5 juni in de Prinsenkerk in Rotterdam. Aanvang beide concerten: 20.15. Kaarten zijn te koop bij boekhandel Waltman. Telefonisch reserveren: 015-2782925.
Café Verderop probeert al jaren hét concertpodium van studerend Delft te worden. Echt gelukt is dat nooit. De studentenwereld moet van het burgeruitgaansleven in Delft nou eenmaal weinig hebben en zoekt zijn heil liever op de eigen vereniging of in de grote stad. Maar Verderop geeft de moed niet op. De kroeg is begonnen met een serie van vijf concerten onder de naam Let’s Stick Together. Zondag om 21.00 vindt het tweede concert plaats in het grand café aan de Westvest.
Blueszanger Michel van Dijk staat zondag bovenaan het lijstje sterren. Verder is ook de bassist van de Raggende Manne van de partij, Dick Schulte-Nordholt. De verschillende artiesten zullen met elkaar optreden en niet alleen eigen nummers spelen maar ook hun favoriete covers. Hoe dat uitpakt, blijft natuurlijk afwachten. Enig houvast biedt de lovende recensie van het eerste concert in de Delftsche Courant: ‘Het belooft veel goeds’. Nu maar hopen dat die belofte zondag al wordt ingelost.
Eikels en Varkens .
Het is geen toneel, geen dans, geen muziek, geen film, maar van alles een beetje. Met Eikels en Varkens waagt Theater Lantaren/Venster zich aan een postmodern Gesamtkunstwerk onder leiding van de Spaanse choreografe Sandra Bonilla González.
Het verhaal is simpel: in het zuiden van Spanje wordt een varken geslacht. Rond deze slachting speelt de gehele voorstelling zich af. Het slachtritueel, de sfeer, de karakters en gesprekken tussen de vijf plattelandskarakter, en de reflecties van deze ‘eikels’ over dood en leven. Een vloeiend verhaal is het niet, tussen de dans en geprojecteerde beelden is er slechts plaats voor ’tekstfragmenten’. Eikels en Varkens is nog te zien op vrijdag, zaterdag, dinsdag en woensdag om 21.00, Gouvernestraat 133 in Rotterdam.
Comments are closed.