Uit de Kunst

Fotografie. Ondergrondse architectuur .De techniek van ondergronds bouwen staat volop in de belangstelling, maar rond de architectuur van ondergrondse graafsels bleef het tot voor kort stil.

Het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam exposeert deze ondergrondse creaties vanaf zaterdag in de Bovenzaal. Bovendien heeft het museum tijdelijk de zogenaamde Immersive Desk te leen van ’s lands grootste Rekencentrum in Amsterdam. Hiermee kan de bezoeker een virtuele wandeling maken door gebouwen die alleen op de tekentafel bestaan. Wie door het Zuid-Limburgse, onderaardse gangenstelsel wil zwerven, moet wel opschieten: de Immersive Desk gaat op 15 mei weer terug naar de hoofdstad.

De Duitse fotograaf August Sander (1876-1964) werd wereldberoemd met zijn serie portretten onder de naam Menschen des 20sten Jahrhundert. Dat Sander ook landschappen vereeuwigde is veel minder bekend. Toch zijn ook deze platen het aanzien meer dan waard, met name omdat de Duitse fotograaf een scherp oog had voor techniek die ongeschonden natuur binnendringt.

Ook de Canadese kunstenaar-fotograaf Jeff Wall (1946) is erg geïnteresseerd in de invloed van techniek op het landschap, maar veel verder gaat de verwantschap tussen de foto’s van Sander en Wall niet. De laatste drukt zijn werk graag af in reuzenformaat en bouwt er regelmatig een lichtkast omheen: volgens hem een verwijzing naar ons reclametijdperk.

Waarom het Nederlands Foto-instituut de werken van beide tegenpolen tegelijk presenteert van 2 mei tot 27 juni? Juist om onze veranderde kijk op dingen en de voortgang van de techniek in deze eeuw in beeld te brengen. Samensteller en kunsthistoricus Olivier Lugon houdt aanstaande zaterdag om 16.00 uur een inleidende lezing over de tentoonstelling. De spreekbeurt is gratis, maar helaas wel in het Engels.

Duke Ellington .

Voor jazzliefhebbers is hij een heilige: Duke -spreek uit ‘Doek’- Ellington. Op zondag 2 mei brengt het Haags Filmhuis een ode aan de grootste jazz-componist uit de geschiedenis. Het is namelijk precies honderd jaar geleden dat Edward Kennedy Ellington in Washington ter wereld kwam. Zowel om 14.00 uur als om 16.15 vertoont het filmhuis een zestal oude gefilmde optredens van The Duke. Van zijn eerste optredens in de beroemde Cotton Club in Harlem (New York), tot een portret van twee vrienden aan de borrel: The Duke en Watergate-coryfee Richard Nixon. Tussen de beide voorstellingen spelen studentenmuziek van de king of swing. Blijkbaar is jazz tegenwoordig zelfs chic genoeg voor het Koninklijk Conservatorium, vanouds een bastion van klassieke muziek.

Ondergrondse architectuur .

De techniek van ondergronds bouwen staat volop in de belangstelling, maar rond de architectuur van ondergrondse graafsels bleef het tot voor kort stil. Totdat begin 1998 de prijsvraag Atlantis 2000 werd uitgeschreven om de tientallen kilometers aan gegraven ondergrondse gangen rond het Zuid-Limburgse Valkenburg in te richten. De belangstelling was overweldigend, zowel van bouwkundestudenten als van professionele ontwerpbureaus. Ongeveer 75 ontwerpen werden ingestuurd, zowel uit binnen- als buitenland.

Duke Ellington .