Uit de kunst

Lawine . De Theatersportvereniging Lawine bracht vorig seizoen in het Floratheater iedere week afwisselend een voorstelling theatersport en gorillatheater. Volgens Kathie di Stefano zijn er een paar juweeltjes neergezet, maar liep het niet echt storm. Dit jaar doet de vereniging een nieuwe poging om het Delftse publiek te winnen voor deze vorm van improvisatietoneel in wedstrijdverband, waarbij het publiek actief betrokken wordt. De onderhandelingen over de frequentie zijn nog gaande, maar het eerste optreden is vrijdag 1 november. Voor de pauze komt er theatersport en daarna gorillatheater. Er zullen ook mensen aan deelnemen die vorig seizoen bij de Delftse Komedie de cursus hebben gevolgd. ,,Het is echt iets voor studenten”, zegt Di Stefano, ,,het is energiek en volstrekt onvoorspelbaar.”

Nederlandse wapens uit Rusland . Vergeleken met sommige landen om ons heen, heeft Nederland nooit een grote militaire traditie gehad. Van geld verdienen aan oorlogen is men hier echter nooit vies geweest. Vooral in de zeventiende eeuw kende de Republiek een bloeiende wapenindustrie. Een groot deel van dat wapentuig is geëxporteerd naar het buitenland, onder andere naar Rusland. Tachtig van die vuurwapens zijn momenteel te zien in het Legermuseum. Ze zijn afkomstig uit de wapenkamer van de Tsaar in het Kremlin. Veel ervan zijn met kostbare materialen uitgevoerd, zoals met goud en edelstenen.

Belastingdienst . De Kop van Zuid is met de Zwaan van Ben van Berkel en Hotel New York een toeristische trekpleister van formaat. Het tussenliggende gedeelte biedt evenwel nog een troosteloos aanzicht. Van de gebouwen die daar de komende tijd verrijzen is de eerste bijna gereed: het Wilhelminahof van Cees Dam, recht tegenover de brug. Een kolossaal gebouw dat onderdak moet bieden aan de Belastingdienst. Ter gelegenheid van de oplevering heeft het Belastingmuseum aan de Parklaan in Rotterdam een expositie ingericht over anderhalve eeuw huisvesting van de dienst. Van oude VOC-gebouwen, zoals het Oost-Indisch Huis in Amsterdam tot aan het nieuwbouwproject inTilburg van EGM Architecten.

Freek de Jonge . Op het laatste moment heeft Theater de Veste twee voorstellingen ingelast van Freek de Jonge, ooit de meest humoristische dominee van Nederland. De cabaretier zal op 21 november een try-out geven van zijn oudejaarsconférence ‘Het Luik’. Volgend jaar februari treedt hij op met ‘Gemeen Goed’, een uitgebreide versie van ‘Langzame Liedjes’, het programma waarmee hij vorig jaar veel succes oogstte. Gezien de te verwachten stormloop op de kaartjes moeten de fans zich zaterdag 2 november om 10.00 uur bij de kassa melden, want dan start de voorverkoop. Prijs: 33,50 gulden.

Kunstmatige Intelligentie . Om het vijftigjarig jubileum van Studium Generale te vieren hebben de bureau’s SG het project ‘Het Raadsel in de Wetenschap’ georganiseerd. Overal in het land zullen wetenschappers spreken over netelige kwesties die schijnbaar onoplosbaar zijn. In Delft gebeurt dat onder de titel ‘De kwadratuur van de cirkel’. Aanstaande dinsdag gaat de reeks in het Techniek Museum van start met twee lezingen over Artificial Intelligence. Prof. S.J. Doorman zal in zijn bijdrage morele en ethische kanttekeningen plaatsen bij het fenomeen. Vervolgens doet prof.dr. J. van den Herik een boekje open over de toepassingsgebieden. De avond wordt afgesloten met een schaakmatch tussen grootmeester John van der Wiel en de winnaar van het in oktober gehouden wereldtoernooi voor schaakcomputers. De journalist Gert Ligterink zal het commentaar verzorgen.