Uit de kunst

DWH . Een eeuw geleden verdween Oscar Wilde er nog voor in de bak. Tegenwoordig mag je je geaardheid breed uitmeten. Toch schijnen er nog jongeren te zijn die problemen hebben met hun coming-out. Al dertig jaar kunnen zij terecht bij de Delftsche Werkgroep Homoseksualiteit oftewel de DWH. Ooit begonnen met besloten bijeenkomsten in de huiskamersfeer, timmert de DWH op een breed terrein aan de weg. Terwijl in het begin vooral studenten zich in de DWH verenigden, zijn de leden nu afkomstig uit alle geledingen van de samenleving. Het dertigjarig bestaan wordt dit weekend gevierd in het café van de DWH aan de Lange Geer 22. Aanstaande vr. 27 mrt. vanaf 20.00 uur is er een reünie voor oud vrijwillers, bestuursleden, barmensen en belangstellenden. De volgende dag, za. 28 mrt. om 21.00 uur, is er een lustrumfeest met operazangeres Bianca Casta Fiore en de Spinsters Sisters. Ankie van der Pas en Claudia Tjon zijn de gasten die zo. 29 mrt. om 16.00 uur het gratis toegankelijke Zondag Café opluisteren. Voor de pauze zullen zij tweestemmige ‘easy listening’-nummers uitvoeren, begeleid door gitaar. Daarna zal Van der Pas steviger werk ten gehore brengen met diverse covers uit de jaren zeventig.

Woody Allen . ,,Play it again Sam”, zegt Humpry Bogart in ‘Casablanca’ tegen de pianist en dat betekent dat hij weer in vuur en vlam staat. Dat de liefde bijzonder weerbarstig is merkt ook de hoofdpersoon in het gelijknamige toneelstuk van Woody Allen, dat t/m eind mei door de Flits wordt opgevoerd in het Microtheater, Kerkstraat 19. Voordat Woody Allen – zijn echte naam Allen Stewart Koningsberg (New York, 1935) verraadt een Nederlandse oorsprong – aan de lopende band speelfilms ging maken, schreef hij one liners voor tv-komieken, artikelen voor diverse bladen en toneelstukken. In ‘Play it again Sam’ valt het stempel van Allen moeiteloos te herkennen. De hoofdpersoon Felix Allan is verlaten door zijn vrouw en gaat verwoed op zoek naar een nieuwe relatie. Hij is een geslaagd filmcriticus die film en werkelijkheid niet zo goed uit elkaar kan houden. Voor de programmering zie de Agenda. Info: 015-2130077.

Boerderij . Halverwege de jaren zeventig kraakte een groep jongereneen oude boerderij aan de Voorweg in Zoetermeer. Het Open Jongerencentrum werd al snel een toevluchtsoord voor hippies, punks, new wavers en hun diverse hybride nakomelingen van het laatste decennium. De Boerderij is al die tijd een belangrijk podium in het Nederlandse clubcircuit geweest die tegenwoordig ook veel plaats inruimt voor dance. Deze week valt het doek voor de Boerderij, want het jongerencentrum verkast naar een nieuw gebouw aan de Amerikaweg 145. Behalve twee podia met een zaal voor achthonderd personen is ook voorzien in vijf oefenruimten voor muzikanten en een professionele studio voor amateurs. Aanstaande vr. 27 mrt. vindt in de oude Boerderij het allerlaatste concert plaats. Er zijn legio artiesten uitgenodigd, waaronder Hugo Schneider, de Bombita’s, Bert Fonderie, Groove The Princess, Pierre van Duyl en Mieke Stemerdink. De volgende dag, za. 28 mrt. is de laatste swingavond Meet Me At The Midnight Hour met alle huis-dj’s. Het nieuwe gebouw wordt wo. 1 apr. geopend met een Open Huis.

Boymans . Onlangs is het ontwerp van de uitbreiding van Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam officieel goedgekeurd. Het ontwerp van Paul Robbrecht en Hilde Daem is het resultaat van jarenlange ontwerppraktijk. Kermerkend voor hun ontwerpen is dat het duo de bestaande architectuur als een gegeven erkent en deze met minimale ingrepen van een meerwaarde voorziet. In het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam zijn t/m 17 mei maquettes, tekeningen en collages van het ontwerp te zien.

Theater de Veste . Vanavond, do. 26 mrt. om 20.15 uur, staat het multiculturele toneelgezelschap De Nieuw Amsterdam (DNA) in Theater de Veste. De voorstelling ‘Firdaus’ is een vervolg op een onderzoek van studenten van het DNA LAB naar de Japanse theatervorm Noh. Huisregisseur Bart Kiene ging weer een stap verder en liet zich nu ook inspireren door de vermaarde Butoh-dans. De teksten zijn mede afkomstig van Chinese gedichten. Voorafgaand aan de voorstelling geeft Kiene een inleiding, die voor bezoekers met een kaartje op zak gratis toegankelijk is.