Uit de kunst

De wereld van de Van Nieukerkens . Het architectenbureau Van Nieukerken, dat in 1960 werd opgeheven, stond als geen ander in de ontwerptraditie van de negentiende eeuw. Deze traditie van historiserende vormen, rijke detaillering en ambachtelijke bouwwijze werd door Johannes van Nieukerken (1854-1913) en zijn zoons Marie (1879-1963) en Johan (1885-1962) tot ver in de twintigste eeuw voortgezet. Alle drie waren ze in de praktijk gevormd. Terwijl de vader een voorkeur had voor de neo-renaissance-stijl, gingen zijn zoons meer eclectisch te werk. Het bijzondere aan het bureau van Van Nieukerkens was dat het een uitgebreid netwerk van opdrachtgevers had, van wie het merendeel tot de hoogste kringen van Nederland behoorde. Veel relaties van Van Nieukerken waren leidinggevenden van bedrijven die in Nederlands Indië schatrijk waren geworden. Vandaar dat hij veel opdrachten voor kantoorgebouwen en landhuizen in de wacht sleepte. Het grootste werk was het gebouw van het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. Vanaf de jaren dertig liep de belangstelling vor de historiserende vormen die het bureau toepaste terug. De Van Nieukerkens bleven echter in hun visie geloven en meenden dat de geschiedenis hen gelijk zou geven. Ze lieten een uitgebreid archief na en in een duizend pagina’s tellend manuscript legde Marie van Nieukerken de geschiedenis van het bureau vast. In het Nederlands Architectuurinstituut te Rotterdam is tot en met 26 juli een expositie te zien over het werk van de Van Nieukerkens.

Mooi Weer Spelen . Dit weekend gaat alweer de elfde editie van het straattheaterfestival Mooi Weer Spelen van start, onder de titel ‘Blaffen naar de maan’. De opening vindt vrijdag 12 juni om 18.00 uur plaats op de Markt, gevolgd door de show ‘New Moon’ van de band Steamy Windows. Daarna komt het spektakel ‘The Dark Side Of The Moon 25th Anniversary Concert’ van Pink Project. Voetbalfans hoeven zaterdag 13 juni niet thuis te blijven, want op het Doelenpleinwordt Nederland-België op groot scherm live uitgezonden. De commentators zijn Haagse Harry en Jules Deelder (die ooit op de bres sprong voor de invoering van de zwarte kaart: een nekschot op de middenstip). Wie juist niets van voetbal moet hebben kan zaterdagavond zijn hart ophalen op de Markt waar onder andere de steltenparade ‘Mephistomania’ van Friches Théatre Urbain plaatsvindt en het nachtspektakel ‘L’Orgue à Feu’. Zondag 13 juni zijn er verspreid over de binnenstad optredens van meer dan dertig straattheaterartiesten waaronder The Lunatics, Utopium, A und P Theater, Amlima en L’ex maes. Verder is er een dichtersfestival aan het Vrouw Jutteland en een lunapark in de vorm van een maankraterlandschap voor kinderen.

De Delftse Kijker . Er was al een Delftse Koe en nu is er ook een Delftse Kijker. Het afgelopen theaterseizoen werd het publiek na afloop van de toneelvoorstellingen in Theater de Veste gevraagd om daarover via een stemkaart zijn mening te geven. De Stichting Vrienden van Theater de Veste heeft bekendgemaakt dat ‘De Wereldverbeteraar’ van Thomas Bernard, gespeeld door het Utrechtse gezelschap De Paardenkathedraal in de regie van Dirk Tanghe, is uitgekozen tot winnaar van de toneelprijs. Deze voorstelling, een intellectuele scheldkanonnade tegen de burgerlijkheid, kreeg ook landelijk veel aandacht. Hoofdrolspeler Peter de Graaf is voor zijn rol als professor genomineerd voor de Louis d’Or en de voorstelling zelf is in de running voor de Gouden Gids Publieksprijs. Na de zomervakantie zal ‘De Wereldverbeteraar’ nog eenmaal in Delft worden opgevoerd, namelijk op zondag 27 september om 15.00 uur. Na afloop van de voorstelling wordt De Delftse Kijker, een beeldje van de Delftse kunstenares Pauline Jansen, officieel uitgereikt aan de acteurs van het gezelschap.