Uit de kunst

Oidipous . Meer dan dertig jaar was hij artistiek leider van De Appel. Erik Vos neemt na zoveel jaar afscheid van het Haagse theater met een Griekse tragedie. Het thema werd in deze eeuw vooral bekend door het gelijknamige complex van Freud. Dat werd hem aangeleverd door Sophocles die de mythe in de vijfde eeuw voor Christus omvormde tot een drama. Laius, de vader van Oidipous, vernam van het orakel van Delphi dat zijn zoon hem later zou vermoorden. Uit voorzorg liet hij het pasgeboren kind te vondeling leggen. Hij wist niet dat hij het noodlot daarmee juist voltrok. Onwetend dat Laius zijn vader was doodde Oidipous hem, om vervolgens met een vrouw te huwen van wie hij evenmin wist dat het zijn bloedeigen moeder was. ,,De grote thema’s van de Griekse tragedie passen hem als een goed zittende jas”, schreef Marian Buijs in de Volkskrant over deze slotvoorstelling van Vos.

Shirley Valentine . Je bent tegen de veertig en beseft ineens dat je leven in een grote sleur is terechtgekomen. De jeugddromen zijn vervlogen en het vooruitzicht om nog een paar decennia verder te strompelen snoert je de keel dicht. Een dagelijkse portie alcohol of Prozac schijnt verlichting te brengen, maar Shirley Valentine, huisvrouw uit Liverpool, gaat een heel andere uitdaging aan. Zij reist af naar Griekenland, loopt een stoere visser tegen het lijf en het leven krijgt plotseling weer zin. Willy Russell schreef in 1988 de monoloog en Lewis Gilbert maakte er een jaar later een film over met Pauline Collins in de hoofdrol. Toneelgroep de Flits brengt het tot half december in het Microtheater met Edith van der Linden als huisvrouw die het heft in eigen handen neemt.

Het weerloze lichaam . Ter afronding van ‘Het Raadsel in de Wetenschap’ wordt dinsdag in het Techniek Museum een lezing gehouden onder de titel ‘Het weerloze lichaam’. Onlangs werd bekend dat het onderzoek naar aids voorspoedig verloopt. Er komt een cocktail op de markt die de levensverwachting vanHIV-geïnfecteerden aanzienlijk verlengt. Opgelost is het syndroom echter allerminst. En het schijnt niet het enige virus dat de mens aanvalt in het immuunsysteem. De laatste jaren is er sprake van een hausse aan raadselachtige ziekten die nauwelijks gediagnostiseerd kunnen worden. Van vele denkt men dat ze worden veroorzaakt door virussen die het immuunstelsel aantasten. Twee hoogleraren van de medische faculteit van de Erasmus Universiteit zullen ingaan op de aard van ons immuunsysteem en op enkele aandoeningen. Daarna zal een arts vanuit patiëntenperspectief de geheimzinnige aandoening ME (Myalgische Encephalomyelitis) bespreken.

In hogere sferen . De titel van een koffieconcert door de leden van Krashna Musika in het Cultureel Centrum houdt een belofte in. Er worden echter geen gratis pilletjes uitgedeeld, want het is de muziek die de geest moet verruimen. Het concert is een maandelijks terugkerend open podium dat iedereen in de gelegenheid stelt zijn muzikale prestaties te laten horen. Zondag wagen Andriaan Dronkers en Sander Leeuwenburgh zich aan de ‘1ste sonate voor viola da gamba en clavecimbel’ van J.S. Bach. Het werk zal niet met traditionele instrumenten worden uitgevoerd, maar met een cello en een kistorgel. Daarna zullen de tenor René Heemskerk en de bariton Jaap Meijer het lied ‘Tho my mistress be fair’ van Purcell zingen. Het concert wordt afgesloten met ‘varations sérieuses’ van Christel Somers. En alsof dat nog niet mooi genoeg is kan men na afloop, zoals het persbericht luidt, ook nog een goed gesprek voeren onder het genot van een lekker drankje.