Uit de kunst

Literair café Literair café .Stichting Jambe organiseert zo. 21 maart om 14.00 uur in de Binnenhof van de Vrije Akademie het Literair Café Jambe.

Eerste Wereldoorlog .

De Tweede Wereldoorlog is misschien wel de meest verfilmde gebeurtenis in de geschiedenis. Minder bekend zijn films die gaan over de Eerste Wereldoorlog. Ook deze oorlog is diverse malen in beeld gebracht. Lantaren/Venster en het Haags Filmhuis komen van do. 18 mrt. met een elfdaags filmprogramma over de Eerste Wereldoorlog. Heel bijzonder is de vertoning van enkele Duitse films, waaronder het zelden vertoonde ‘Morgenrot’ (1933) van Gustav Icicky. Van Peter Delpeut staat ‘The Great War’ (1993) op het programma, een compilatie van journaalbeelden uit het archief van het Filmmuseum. Verder wordt een aantal klassiekers vertoond, zoals ‘La grande illusion’ (1937) van Jean Renoir, ‘Paths of glory’ (1957) van wijlen Stanley Kubrick, ‘A farewell to arms’ (1933) naar de gelijknamige roman van Ernest Hemmingway en ‘All quiet on the western front’ (1930) van Lewis Milestone, een tijdloze aanklacht tegen de waanzin van de oorlog. Daarnaast wordt de voorpremière van ‘Regeneration’ (1997) van Gilles MacKinnon gepresenteerd. Op vr. 26 mrt. is er in Lantaren/Venster een studiedag over Duitse oorlogsfilms, naar aanleiding van het proefschrift van dr. Bernadette Kester. Reserveren: 010-2772277/070-3656030.

Klezmer .

Aanstaande do. 18 mrt. om 20.15 uur komt Galili Dance naar Theater de Veste met ‘Nocturnal Lament’. Deze dansvoorstelling bestaat uit drie choreografieën. ‘In Remains’ van Roni Haver & Guy Vaizman gaat over het maken van belangrijke levenskeuzen. Er wordt gedanst op muziek van Arvo Pärt. ‘Call it a day’ van Anouk van Dijk is een choreografie voor zes dansers waarin individuele gekte en overgave worden benadrukt. En verder staat er een nieuw werk van Itzik Galili op het programma.

Liefhebbers van klezmermuziek komen vr. 19 mrt om 20.15 aan hun trekken, want dan komt de Budapester Klezmer Band naarDelft. Klezmer is de traditionele instrumentele muziek van Jiddisch sprekende bevolkingsgroepen uit Oost-Europa. De Budapester Klezmer Band werd in 1990 opgericht, en daarmee het eerste Hongaarse klezmerorkest van na de Eerste Wereldoorlog.

Marijke Boon treedt zo. 21 mrt. om 14.30 uur op in Theater de Veste met haar ‘One Man Show’. Hierin keert Boon terug naar de liedkunst. Ze zingt liederen, draagt gedichten voor en alles wat daar tussen zit. Het is de laatste voorstelling in de serie Matinee op Zondag. Kassa: 015-2121312.

Literair café .

Stichting Jambe organiseert zo. 21 maart om 14.00 uur in de Binnenhof van de Vrije Akademie het Literair Café Jambe. Voor deze manifestatie hebben leerlingen van het Grotius College, het Stanislas College en Het Christelijk Lyceum Delft gedichten ingezonden. Zeven genomineerden zullen een optreden verzorgen. Verder wordt er een Delftse Jongerenbundel gepresenteerd waarin een selectie is opgenomen van gedichten van alle inzenders. De Delftenaar Arjen Duinker is de gastdichter. Duinker heeft een tweewekelijkse rubriek in De Groene Amsterdammer en diverse publicaties op zijn naam staan, waaronder ‘Het uur van de droom’ (1996) en ‘Ook al is het niet zo’ (1998). De middag wordt muzikaal opgeluisterd door de violisten Josine Fraay & Pieter van Geer en het Amsterdamse liedjesduo Firma Onkruid. Ten slotte is er ook een Open Podium voor schrijvers, dichters en muzikanten. Informatie: 015-2622452.

Eerste Wereldoorlog .

Klezmer .