Onderwijs

Twist over patent laddermolen

Het prototype van prof.dr. Wubbo Ockels’ laddermolen, lijkt als twee druppels water op een ontwerp van ingenieur ir. Cees Eerkens. Deze laatste zegt verontwaardigd te zijn dat niet zijn naam verbonden is aan de energie opwekkende vlieger.

Eerkens doet zijn beklag in het laatste nummer van tijdschrift De Ingenieur. De onderzoeker verkreeg in 2002 een Nederlands octrooi voor een uitvinding waarbij windenergie wordt gevangen met vliegers. Het werkt precies zoals het prototype van de laddermolen die Ockels afgelopen zomer voor het eerst publiekelijk demonstreerde. De vinding bestaat uit een radiografisch bestuurbare surfkite die met zijn trekkracht een trommel afwikkelt en zo elektriciteit opwekt. Wanneer de vlieger daalt, wikkelt de lijn weer om de trommel. Doordat dit minder energie kost dan het afwikkelen, wordt er netto elektriciteit opgewekt.

Ockels heeft in 1998 al een patent verkregen voor een vliegertechniek. In zijn octrooi staan afbeeldingen van een systeem waarbij talloze vliegers in een soort reuzenrad vliegen en een as aandrijven. “Maar dat is maar een voorbeeld “, zegt Ockels. “Het patent is een zo ruim mogelijke claim voor een systeem dat met vliegers energie opwekt. Met figuren heb ik laten zien hoe dat realiseerbaar is, maar het kan ook in een andere vorm.”

Voor de zekerheid heeft Ockels een aantal jaren geleden aan een octrooigemachtigde, Herman Witmans, gevraagd of hij de vliegerversie met een enkele lijn en trommel ook moest laten patenteren. Maar dat was volgens Witmans niet nodig omdat die versie ook onder het reeds bestaande patent zou vallen, vertelt Ockels. Witmans bevestigt dit.

Juridisch stond Ockels toch al in zijn recht. Het patent van Eerkens is namelijk in januari 2007 verlopen. Extra zuur voor Eerkens is het feit dat hij tijdens zijn patentaanvraag geen nieuwheidonderzoek heeft laten doen. Sinds 1995 is dat voor Nederlandse octrooien niet meer verplicht. Bij een geschil bepaalt een rechter aan wie de eer toekomt. “Als je wilt, kun je in Nederland zelfs het wiel laten patenteren”, zegt Henk Cunes van Octrooicentrum Nederland. (TvD)

Eerkens doet zijn beklag in het laatste nummer van tijdschrift De Ingenieur. De onderzoeker verkreeg in 2002 een Nederlands octrooi voor een uitvinding waarbij windenergie wordt gevangen met vliegers. Het werkt precies zoals het prototype van de laddermolen die Ockels afgelopen zomer voor het eerst publiekelijk demonstreerde. De vinding bestaat uit een radiografisch bestuurbare surfkite die met zijn trekkracht een trommel afwikkelt en zo elektriciteit opwekt. Wanneer de vlieger daalt, wikkelt de lijn weer om de trommel. Doordat dit minder energie kost dan het afwikkelen, wordt er netto elektriciteit opgewekt.

Ockels heeft in 1998 al een patent verkregen voor een vliegertechniek. In zijn octrooi staan afbeeldingen van een systeem waarbij talloze vliegers in een soort reuzenrad vliegen en een as aandrijven. “Maar dat is maar een voorbeeld “, zegt Ockels. “Het patent is een zo ruim mogelijke claim voor een systeem dat met vliegers energie opwekt. Met figuren heb ik laten zien hoe dat realiseerbaar is, maar het kan ook in een andere vorm.”

Voor de zekerheid heeft Ockels een aantal jaren geleden aan een octrooigemachtigde, Herman Witmans, gevraagd of hij de vliegerversie met een enkele lijn en trommel ook moest laten patenteren. Maar dat was volgens Witmans niet nodig omdat die versie ook onder het reeds bestaande patent zou vallen, vertelt Ockels. Witmans bevestigt dit.

Juridisch stond Ockels toch al in zijn recht. Het patent van Eerkens is namelijk in januari 2007 verlopen. Extra zuur voor Eerkens is het feit dat hij tijdens zijn patentaanvraag geen nieuwheidonderzoek heeft laten doen. Sinds 1995 is dat voor Nederlandse octrooien niet meer verplicht. Bij een geschil bepaalt een rechter aan wie de eer toekomt. “Als je wilt, kun je in Nederland zelfs het wiel laten patenteren”, zegt Henk Cunes van Octrooicentrum Nederland. (TvD)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.