Twente werft studentes met niet-goed-geld-terug-regeling

Op deze manier hoopt de UT meer meisjes te werven.

Om in aanmerking te komen voor de regeling moeten de afhakende eerstejaars meisjes aan twee voorwaarden voldoen: aantonen serieus met de propedeuse bezig te zijn geweest, en de overstap maken naar een andere opleiding in het hoger onderwijs. De verloren studietijd kan niet door de UT worden gecompenseerd.

De regeling wordt volgend collegejaar van kracht. De UT heeft er in eerste instantie twee ton voor uitgetrokken. Meisjes die zijn ingeschreven bij één van de negen technische propedeuses kunnen tot uiterlijk 1 februari 1998 besluiten te stoppen zonder financiële consequenties.

Een woordvoerder van de UT spreekt nadrukkelijk van een vangnetconstructie: ,,We hopen natuurlijk dat ze zo weinig mogelijk gebruikt wordt. We hebben weliswaar een aantal voorwaarden gesteld, maar de regeling moet meer gezien worden als een duwtje in de rug dan als een stok achter de deur.”

Op dit moment is één op de acht Twentse techniekstudenten vrouw. De nieuwe stimuleringsregel moet dat percentage naar twaalf procent opkrikken. Hoewel tegenwoordig evenveel meisjes als jongens naar het vwo gaan, kiezen weinig meisjes voor een technische studie. De UT meent dat meisjes veel banger zijn dan jongens voor het financiële risico (tempobeurs) dat ze met een ‘moeilijke’ technische studie lopen. (L.d.V.)

Vrouwelijke techniekstudenten aan de Universiteit Twente krijgen hun studiefinanciering en de kosten voor de OV-jaarkaart terug als zij binnen de eerste vijf maanden stoppen met hun studie. Op deze manier hoopt de UT meer meisjes te werven.