Om van Delft naar Ankara te rijden, heeft een gemiddelde auto al gauw een paar honderd liter benzine nodig. De Delftse Ecorunner heeft aan één litertje genoeg.
Comfortabel is het niet. De vederlichte en gestroomlijnde Ecorunner is een soort sigaar waar net een tenger meisje in past. En met een kruissnelheid van ongeveer 25 kilometer per uur is ook aardig wat geduld vereist. Maar goed, theoretisch is het mogelijk om 327 kilometer per kilowattuur te rijden, wat qua energie-inhoud vergelijkbaar is met ongeveer één liter benzine op drieduizend kilometer (de afstand Delft-Ankara).
Dit demonstreerde het Ecorunner-team vorige week in Rotterdam op een circuit rondom het Ahoy tijdens de Shell Eco-marathon, een jaarlijkse, door Shell georganiseerde race, waarbij duizenden scholieren en studenten uit heel Europa zo zuinig mogelijk rijden op waterstof, op diesel, op zonne-energie of elektrisch met een accu.
De Delftse studenten behaalden de tweede plaats in het waterstof-klassement en verdubbelden bijna de score van vorig jaar van één op 1698 kilometer. Ze eindigden na het team H2A van de Hogeschool van Amsterdam dat 342 kilometer per kilowattuur reed.
De absolute winnaar is het team SCS Pasquet uit Frankrijk. Met hun elektrisch voertuig reed dit team 1224 kilometer per kilowattuur.
Comments are closed.