Tweede Kamer vreest extra bezuinigingen

Hoe de invoering van het bachelor-mastermodel zal uitpakken, weet minister Hermans niet. Maar het mag geen extra geld kosten.Hermans zei dat tijdens het debat over de onderwijsbegroting.

De vrees voor bezuinigingen lijkt niet misplaatst. Onlangs vertelde Hermans de landelijke studentenorganisaties LSVb en ISO dat de overheid de masterstudies mogelijk niet tot in lengte van dagen zal bekostigen. Als Nederland ooit weer de broekriem moet aanhalen wegens economische tegenvallers, hield Hermans de studenten voor, dan zal de overheid als eerste de masters ‘eruit doen’.

In het debat met de Kamer probeerde de minister die vrees weg te nemen. ,,Er is geen sprake van een geheime agenda of verkapte bezuinigingen op het hoger onderwijs”, zei hij.

Toch is er wel degelijk een andere bezuiniging op komst. Hermans wil hogescholen en universiteiten geen vergoeding meer geven voor studenten die een tweede of derde studie doen. Dat levert hem op termijn 50 miljoen gulden per jaar op. (HOP/MtW)

Hermans zei dat tijdens het debat over de onderwijsbegroting. De Tweede Kamer wilde van hem een garantie dat studenten, hogescholen en universiteiten er financieel niet op achteruit gaan in het nieuwe model. Daar zijn sommige fracties bang voor, omdat Hermans verwacht dat het bedrijfsleven sommige universitaire masterstudies zal willen sponsoren.