Twee zetels voor Het Principe

De nieuwe studentenraadspartij Het Principe komt met twee zetels in de studentenraad. Oras blijft op acht zetels staan. Bijna een op de drie studenten stemde dit jaar. Lijsttrekker Renske van Slooten van Het Principe is ‘trots en enorm verrast’ dat haar in allerijl opgerichte partij twee zetels wist te behalen.

Ze voegt er meteen maar even aan toe dat zij haar zetel opgeeft voor de nummer drie op de lijst, Jeroen van Eldert. Van Slooten zegt dat zij zich als zesdejaars student maar parttime kan inzetten.

“Jammer”, zegt Oras-lid Hans Seip, die ‘heel erg tevreden’ is met de acht zetels voor Oras. “Misschien hadden ze beter de nummer drie meteen bovenaan kunnen zetten. Ik hoop dat de kiezers zich niet bedrogen voelen.”

Van Slooten, tevens voorzitter van de Algemene Bewonersorganisatie van woningcorporatie Duwo, vindt niet dat er sprake is van kiezersbedrog. “Wij zijn als groepje van Het Principe nog bij elkaar en ik zal zelf een dossier op me nemen. Ik ben niet weg.”

Waar studentenraadspartij AAG het met twee zetels juist opgaf vanwege een gebrek aan mankracht, heeft Het Principe een andere insteek. “We gaan ons niet op alles richten en zullen dus niet in alle commissies plaatsnemen. De student heeft er het meeste aan als we een paar dingen goed doen.”

In totaal stemden dit jaar 4727 van de 15.218 studenten. Dat is procentueel iets minder dan vorig jaar toen 4909 van de 14.425 studenten nog stemden. (CvU)

Oras blijft op acht zetels staan. Bijna een op de drie studenten stemde dit jaar. Lijsttrekker Renske van Slooten van Het Principe is ‘trots en enorm verrast’ dat haar in allerijl opgerichte partij twee zetels wist te behalen. “We kunnen niet bouwen op resultaten uit het verleden, dus twee zetels is een fantastisch resultaat.”