Twee prijsvragen voor één TU-wijk

,,Gevraagd wordt om een visie op de TU-wijk, hoe die functioneert en vooral hoe dat beter zou kunnen”, zegt bouwkundestudente Eileen van Stam van de prijsvraagcommissie van Polis. Zij verklaart: ,,Ons doel is om de discussie op te starten over hoe er met de TU-wijk om moet worden gegaan. De achterliggende hoop is dat er door de TU-bestuurders ook daadwerkelijk wat met de uitkomst van die discussie gedaan wordt.” De wedstrijd is één van de lustrumactiviteiten van Polis, podium voor stedebouwkunde, dat nu vijf jaar bestaat.

TU-wijk gezien vanaf Bouwkunde
TU-wijk gezien vanaf Bouwkunde (
Klik voor grotere foto)

De wat uitgebreidere ideeënwedstrijd van Koolhaas en Stylos heeft hetzelfde doel, maar toch verwacht Koolhaas andere resultaten. Hij legt uit: ,,Een stomme vraag geeft een stom antwoord, zoals de Engelsen zeggen. Een stedebouwkundige vraag geeft een stedebouwkundig antwoord, en ik hoop juist op een open visie van iedereen. Daarom moeten de deelnemers ook zelf aangeven door wie en op welke criteria hun inzendingen beoordeeld moeten worden.”

Volgens Reno Mol, secretaris/penningmeester van Stylos, is de tijd rijp voor een heroverweging van het TU-bestemmingsplan, waarvan de basis van uitbreiding langs de Mekelweg volgens hem stamt uit 1940. Mol: ,,Eigenlijk is er sinds die tijd nooit goed over aanpassingen op dat plan gediscussiëerd. Dat is heel vreemd voor zo’n bestemmingsplan aangezien het tijdsbeeld nu eenmaal verandert. De TU krijgt bijvoorbeeld steeds meer moeite met het werven van studenten en ook het idee dat elke faculteit zijn eigen gebouw moet hebben, is achterhaald. De TU krijgt nu haar eigen grond en gebouwen in beheer en dat is een mooie aanleiding om er nog eens goed over na te denken.”
Starre houding

Toen de bouwkundestudenten op zoek gingen naar steun voor de plannen bleek echter dat zowel het Facilitair Bedrijf als de gemeentedienst Stadsontwikkeling, die de bouwplannen moeten uitvoeren, niet zaten te springen om het bestemmingsplan ter discussie te stellen. Van Stam hierover: ,,Het FB wil gewoon bouwen en het plan volgen.” Ook Koolhaas meent dat ,,zowel het FB als het cvb zo star zijn dat de kans op veranderingen heel klein is”. Hij glimlacht: ,,Ik houd echter nooit op met hopen.”

Hoofd van de sector huisvesting van het FB ir. A.Y. Sansonzegt: ,,Wij zijn benaderd voor subsidie, maar daar hebben wij nee tegen gezegd. Er is drie of vier jaar geleden een stedebouwkundige visie neergelegd. Vanuit die visie is twee jaar geleden een plan afgesloten en daar hebben toen allerlei mensen over meegepraat.” Het winnende ontwerp zal dan ook niet uitgevoerd worden maar ,,het zou dom zijn om leuke ideeën niet mee te nemen in de plannen”, aldus Sanson.

Mol en Van Stam achten deze ‘starre houding’ echter niet belangrijk voor het verloop van de wedstrijd. Binnen de faculteit is er wel veel enthousiasme bij zowel studenten als docenten, evenals bij diverse ontwerpbureaus. ,,Bovendien zijn wij niet tegen de bestaande plannen. De wedstrijd staat op zichzelf, wij willen slechts de discussie op gang brengen”, beweert Van Stam.

Koolhaas, die persoonlijk het prijzengeld voor de ideeënwedstrijd beschikbaar stelt, realiseerde zich toen hij in 1993 naar Delft kwam ,,wat een fantastische campus er is”. Hij legt uit: ,,Vooral Delft-Noord, ofwel het stuk tussen het kanaal en de Julianalaan maakt de TU-campus tot uniek in Nederland. Die gebouwen mogen niet gesloopt worden, je moet juist je uiterste best doen om daar wat van te maken. Het cvb zou dat stuk echter het liefst zo snel mogelijk aan een projectontwikkelaar willen verkopen.”

Ook de plaats van de nieuwe bibliotheek ‘achter de bunker van Bakema’ (de architect van de Aula, red) kan Koolhaas niet behagen. Hij zegt: ,,Dat is nou zo’n voorbeeld. Als ik naar de Bibliotheek ga, is dat voor mij ook een sociaal-maatschappelijk-culturele pleziersactiviteit. Dan wil ik onderweg niet in de drukke verkeersstroom opgenomen worden, maar op mijn wandeling daarheen leuke mensen ontmoeten voor een babbeltje, waarmee ik dan even wat te drinken kan pakken in het campuscafé. Ik wil een hechte universiteitsgemeenschap.”

Mol meent ook dat de universiteit door zou moeten leven na vijf uur. ,,Het is nu net een kantorenwijk. Ik zou graag een gelegenheid zien waar studenten en docenten informeel na kunnen praten.” Helaas voor hem is hij van deelname uitgesloten. Mensen die wel een gooi willen doen naar het prijzengeld van vijfduizend gulden, kunnen zich inschrijven tot en met 26 mei. Zij hebben dan drie maanden de tijd om hun bijdrage in te leveren.

Uit onvrede met de TU-wijk organiseert de stedebouwkundige praktijkvereniging Polis een wedstrijd voor stedebouwers, waarbij de opdracht luidt de campus van de TU te verbeteren. Tegelijkertijd is door studievereniging Stylos en prof.dr.ir. J.W. Koolhaas, hoogleraar bedrijfsleer bij WTM, een prijsvraag uitgeschreven waarvoor iedereen uitgenodigd wordt zijn ideeën over de TU-wijk te presenteren. Vanwaar deze dubbele oproep aan de TU-bewoners om mee te denken over hun leefomgeving?

TU-wijk gezien vanaf Bouwkunde
TU-wijk gezien vanaf Bouwkunde (