Twee nieuwe Dioc’s toegevoegd

Het college van bestuur heeft deze week twee nieuwe Dioc-programma’s goedgekeurd. Met de toevoeging van twee nieuwe programma’s komt het aantal Dioc’s (Delftse Interfacultaire Onderzoekcentra) op zestien.

De gedachte achter Betade (building blocks for effective telematics application, development and evaluation) is de groeinde behoefte om mobiel informatie uit te wisselen. Daarbij gaat het niet alleen om de zakenman die in zijn hotelkamer wil e-mailen, maar ook om politieagenten die tijdens een achtervolging een kenteken willen achterhalen of boeren die hun vee op afstand in de gaten willen houden. Voor Betade is in eerste instantie 5,7 miljoen gulden uitgetrokken, uitgesmeerd over de komende vier jaren.

Voor Dipex (development of improved endoprotheses for the upper extremities) ligt de uitdaging in onderzoek naar de implantatie van protheses voor schouders en ellebogen. Die zijn veel moelijker te verwezenlijken dan kunstmatige heupen en knieën. Dipex krijgt vijf miljoen gulden per jaar.

Een zeventiende Dioc, over watermanagement, zit momenteel nog in de pijplijn.

Met de toevoeging van twee nieuwe programma’s komt het aantal Dioc’s (Delftse Interfacultaire Onderzoekcentra) op zestien. Het programma Betade komt onder leiding te staan van prof.dr. H.G. Sol en gaat zich bezighouden met mobiele communicatie. Dipex, van prof.dr.ir. H.G. Stassen, stort zich op armprotheses.

Een zeventiende Dioc, over watermanagement, zit momenteel nog in de pijplijn.