Delft Chem Tech wilde een betere profilering van haar twaio-opleiding bij het bedrijfsleven en de studenten. Daarom is de organisatie nu op commerciële leest geschoeid en luidt de naam voortaan Delft Ingenious Design (Delft ID).
/strong>
Delft Ingenious Design was voorheen de twaio-opleiding technological design of processes and process equipment. De benaming werd als te weinig wervend beschouwd en verdween in de prullenbak. Tegelijkertijd is de organisatie van de opleiding grondig herzien. Deze is nu opgezet als een commercieel bedrijf waar de studenten reële, betaalde, opdrachten uitvoeren voor het bedrijfsleven. Directeur van Delft ID is ir. Cees Luteijn en projectmanager is ir. Giljan Bierman. ,,Er is één groot verschil met het bedrijfsleven. Daar kiezen ze bij de ontwerpen veelal voor conventionele oplossingen. Wij stimuleren de studenten om met gedurfde en creatieve ideeën te komen. Wellicht worden deze niet zo in de praktijk uitgevoerd, maar ze kunnen dienen als een belangrijke bron van inspiratie voor bedrijven om af en toe iets nieuws te proberen.”
De vraag is: wat is een mooi ontwerp in de chemische technologie? Luteijn en Bierman: ,,Dat is een apparaat dat compact, veilig en goedkoop is. Bij het maken van methylacetaat zijn vier tot vijf stappen nodig. Door de jaren heen is het de chemische technologie gelukt hiervoor één apparaat te ontwikkelen. Deze compactheid heeft niet alleen een bepaalde schoonheid maar is ook energetisch en economisch efficiënt omdat kleinere fabrieksgebouwen nu kunnen volstaan.”
Doel van Delft ID is om afgestudeerde ingenieurs als cursisten binnen te krijgen en ze vervolgens na twee jaar als ontwerpers aan de arbeidsmarkt af te leveren. ,,Bij de aanmeldingen selecteren we op twee criteria. Allereerst moet een student voldoende technische kennis hebben en daarom komen alleen de betere ingenieurs in aanmerking. Daarnaast vinden wij het heel belangrijk dat onze cursisten zelfstandig kunnen denken en mondig zijn. Ze moeten niet alleen goed kunnen rekenen maar ook met eigen ideeën durven komen.”
Invalshoeken
In het eerste jaar krijgen de cursisten de kans hun kennis te verbreden en te verdiepen. ,,Het is deels een individueel programma waarbij ieder die vakken krijgt, die voor de aanvulling van zijn of haar curriculum nodig zijn. Het tweede jaar voert de cursist, in opdracht van een klant, zelfstandig een ontwerpproject uit. ,,Hierbij krijgen ze veel vrijheid. Bedrijven hebben de neiging bij het ontwerpen van processen en apparatuur niet al te veel af te wijken van de standaard. Ze willen zo min mogelijk risico lopen op het terrein van kosten en veiligheid. Daarnaast hebben onze cursisten nog veel contact met elkaar en dat draagt bij aan een uitwisseling van kennis. In combinatie met die grotere vrijheid komen de cursisten veelal met heel verrassende oplossingen die eenbedrijf nieuwe invalshoeken biedt voor hun eigen ontwerpen.”
Door Delft ID anders te organiseren is het voor de bedrijven en studenten makkelijker te vinden, is de verwachting van Luteijn. ,,Wij hebben nu een vast aanspreekpunt. Hiervoor zaten we verspreid door de faculteit en was het voor buitenstaanders niet altijd duidelijk met wie er afspraken gemaakt konden worden. Die versnippering werkt niet. Voortaan zitten we allemaal % cursisten, staf en secretariaat % bij elkaar. Niet alleen heb je dan een duidelijker gezicht naar buiten, maar ook intern biedt het voordelen. Studenten en staf kunnen elkaar eveneens makkelijker ontmoeten.”
De opleiding start twee keer per jaar en wel in september en maart; Delft ID streeft naar een instroom van rond de vijftien cursisten per jaar. ,,Meer is lastig omdat het toch een enigszins individuele opleiding is.”
Delft Chem Tech wilde een betere profilering van haar twaio-opleiding bij het bedrijfsleven en de studenten. Daarom is de organisatie nu op commerciële leest geschoeid en luidt de naam voortaan Delft Ingenious Design (Delft ID).
Delft Ingenious Design was voorheen de twaio-opleiding technological design of processes and process equipment. De benaming werd als te weinig wervend beschouwd en verdween in de prullenbak. Tegelijkertijd is de organisatie van de opleiding grondig herzien. Deze is nu opgezet als een commercieel bedrijf waar de studenten reële, betaalde, opdrachten uitvoeren voor het bedrijfsleven. Directeur van Delft ID is ir. Cees Luteijn en projectmanager is ir. Giljan Bierman. ,,Er is één groot verschil met het bedrijfsleven. Daar kiezen ze bij de ontwerpen veelal voor conventionele oplossingen. Wij stimuleren de studenten om met gedurfde en creatieve ideeën te komen. Wellicht worden deze niet zo in de praktijk uitgevoerd, maar ze kunnen dienen als een belangrijke bron van inspiratie voor bedrijven om af en toe iets nieuws te proberen.”
De vraag is: wat is een mooi ontwerp in de chemische technologie? Luteijn en Bierman: ,,Dat is een apparaat dat compact, veilig en goedkoop is. Bij het maken van methylacetaat zijn vier tot vijf stappen nodig. Door de jaren heen is het de chemische technologie gelukt hiervoor één apparaat te ontwikkelen. Deze compactheid heeft niet alleen een bepaalde schoonheid maar is ook energetisch en economisch efficiënt omdat kleinere fabrieksgebouwen nu kunnen volstaan.”
Doel van Delft ID is om afgestudeerde ingenieurs als cursisten binnen te krijgen en ze vervolgens na twee jaar als ontwerpers aan de arbeidsmarkt af te leveren. ,,Bij de aanmeldingen selecteren we op twee criteria. Allereerst moet een student voldoende technische kennis hebben en daarom komen alleen de betere ingenieurs in aanmerking. Daarnaast vinden wij het heel belangrijk dat onze cursisten zelfstandig kunnen denken en mondig zijn. Ze moeten niet alleen goed kunnen rekenen maar ook met eigen ideeën durven komen.”
Invalshoeken
In het eerste jaar krijgen de cursisten de kans hun kennis te verbreden en te verdiepen. ,,Het is deels een individueel programma waarbij ieder die vakken krijgt, die voor de aanvulling van zijn of haar curriculum nodig zijn. Het tweede jaar voert de cursist, in opdracht van een klant, zelfstandig een ontwerpproject uit. ,,Hierbij krijgen ze veel vrijheid. Bedrijven hebben de neiging bij het ontwerpen van processen en apparatuur niet al te veel af te wijken van de standaard. Ze willen zo min mogelijk risico lopen op het terrein van kosten en veiligheid. Daarnaast hebben onze cursisten nog veel contact met elkaar en dat draagt bij aan een uitwisseling van kennis. In combinatie met die grotere vrijheid komen de cursisten veelal met heel verrassende oplossingen die eenbedrijf nieuwe invalshoeken biedt voor hun eigen ontwerpen.”
Door Delft ID anders te organiseren is het voor de bedrijven en studenten makkelijker te vinden, is de verwachting van Luteijn. ,,Wij hebben nu een vast aanspreekpunt. Hiervoor zaten we verspreid door de faculteit en was het voor buitenstaanders niet altijd duidelijk met wie er afspraken gemaakt konden worden. Die versnippering werkt niet. Voortaan zitten we allemaal % cursisten, staf en secretariaat % bij elkaar. Niet alleen heb je dan een duidelijker gezicht naar buiten, maar ook intern biedt het voordelen. Studenten en staf kunnen elkaar eveneens makkelijker ontmoeten.”
De opleiding start twee keer per jaar en wel in september en maart; Delft ID streeft naar een instroom van rond de vijftien cursisten per jaar. ,,Meer is lastig omdat het toch een enigszins individuele opleiding is.”
Comments are closed.