Tv-zuil

Een vergelijkend onderzoek Delft-Groningen is hier dus wel op zijn plaats. Heeft de Delftse student ook zo’n afkeer van de YourFuture.TV-zuil? Over het algemeen kan niemand zich aan de zuil ergeren, omdat niet echt duidelijk is wat de zuil inhoudt. Tweedejaarsstudent maritieme techniek Arjan Smit weet dat echter wel. ,,Ik wist wel dat hij er was. En ik vind het juist goed dat het bedrijfsleven zich mengt in het onderwijs. De financiële mogelijkheden voor onderzoek zijn daardoor ook groter. Ik vind het een goed initiatief.”

Al snel blijkt echter dat het CvB ook in Delft potentiële collega’s heeft. Elena Moredo, ook tweedejaars maritieme techniek, zit tegenover Smit en reageert fel: ,,We moeten oppassen dat de TU niet alleen onderzoek doet voor het bedrijfsleven. En trouwens, de zuil staat op de verkeerde plek. Hier komen mensen om te eten, niet voor een zuil.”

In het Aularestaurant staat al enkele maanden de YourFuture.TV-zuil. Velen hebben hem waarschijnlijk niet eens opgemerkt, of weten niet wat het is. De zuil geeft toegang tot allerhande informatie over bedrijven. Een aantal Groningse studenten, gegroepeerd in het Collectief van Bezorgde Studenten (CvB), is hier faliekant op tegen. Zij bezetten vorige week twee uur lang een universiteitsgebouw, omdat zij protesteerden tegen de groter wordende inmenging van het bedrijfsleven in het onderwijs. Een van de eisen van de Groningers was het weghalen van de gehate zuil.