Tumult over steenkolen

DSM moet weer overwegen om mijnbouw te plegen. Dat vindt de vereniging van effectenbezitters. De steenkolenprijzen zijn namelijk gestegen en TU-onderzoek zou erop wijzen dat de DSM-mijnen goed gevuld zijn. Dat laatste ‘slaat nergens op’ vindt de Delftse mijnbouwkundige ir. Hans de Ruiter.

Vanwege de kou in China exporteert dit land een stuk minder kolen. Het gevolg: de prijs van de steenkolen rijst de pan uit. Tijd voor DSM, dat in 1973 is gestopt met mijnbouw, om zich maar weer eens te verdiepen in kolenwinning, vindt de vereniging van effectenbezitters (VEB). Ze stuurde deze week een brief met deze boodschap naar DSM en deed een persbericht de deur uit. Volgens de VEB, zo schrijft zij in haar persbericht, zou ‘mede op basis van recent onderzoek van de TU Delft DSM nog aanzienlijke kolenreserves bezitten.’ Vooral de concessiegebieden Emma-Noordveld en de Beatrixmijn zouden volgens de belangenvereniging interessant zijn.

Sinds het persbericht werd gelanceerd staat de telefoon bij de sectie Grondstoffentechnologie van Civiele Techniek en Geowetenschappen roodgloeiend. “De NOS, SBS6 en de dagbladen, ze bellen ons allemaal op om te informeren naar het onderzoek”, zegt ir. Hans de Ruiter. “De hype rond Joran van der Sloot zal wel weer een beetje overgewaaid zijn, dus nu hebben ze wat anders nodig.”

De brief die de VEB naar DSM heeft gestuurd “slaat nergens op”, vindt De Ruiter. “De afgelopen twee jaar heb ik een aantal bachelorstudenten laten afstuderen op onderzoek naar kolenreserves in de Peel. Dit hebben we samen met DSM gedaan. Uit de resultaten van dit onderzoek kun je absoluut niet concluderen dat de reserves interessant genoeg zijn om er nu kolen te gaan winnen.”

Drs. Gerben Hettinga, de auteur van de VEB-brief, verwijst naar een webpagina van de TU die ook in het persbericht vermeld staat. Het is een Engelstalige pagina waarin de bestaande kolenreserves in Nederland de revue passeren. “Wie het stuk heeft geschreven weet ik niet”, zegt De Ruiter. “De conclusies die de VEB eruit trekt zijn sterk overtrokken.”