De sfeer is losjes, net als de kleding. Niemand loopt in pak % tenzij ze het zelf willen. Medewerkers spelen in bandjes of hebben rare hobby’s.
Ontwerpbureau Fabrique is een hip bedrijf, zeker voor Delftse begrippen. Dat ligt niet per se aan de klanten, zoals TPG, Albert Heijn en Orange. ,,Wij hebben veel opdrachtgevers uit de oude economie”, zegt partner Gert Hans Berghuis. ,,Misschien gaat het daarom zo goed met ons.”
Gevoel voor humor, staat als functie-eis in de vacatures van Fabrique. Teamplayer. De ambitie om dingen te leren. Het hebben van een brede interesse is een pré. ,,Iemand met een tunnelvisie kunnen we niet gebruiken”, zegt Gert Hans Berghuis, die de leiding heeft over de afdeling nieuwe media. ,,Ik probeer mensen tijdens een sollicitatiegesprek uit te dagen. Soms zijn er sollicitanten bij wie ik geen enkel gevoel voor humor kan ontdekken. Wat kom je doen, vraag ik me dan af.”
Fabrique werd in 1992 opgericht door drie afgestudeerd industrieel ontwerpers. Inmiddels is het ontwerpbureau uitgegroeid tot een multidisciplinair bedrijf met meer dan zestig werknemers, verdeeld over verschillende ontwerpteams. Ongeveer twintig daarvan studeerden aan de TU. ,,Het merendeel deed industrieel ontwerpen (IO), maar er loopt ook een gesjeesde luchtvaart- en ruimtevaarttechniekstudent en een halve elektrotechnicus rond” aldus Berghuis. Hij studeerde zelf in 1996 af bij IO.
Waarin onderscheidt een TU’er zich van een ontwerper die kunstacademie of grafische school heeft gedaan? ,,TU’ers zijn uiteraard meer gericht op techniek, ze zijn analytischer en procesgerichter dan academiemensen”, zegt Berghuis. ,,Methodologie zorgt ervoor dat ontwerpers bij wijze van spreken altijd gegarandeerd minstens een 7 hebben. Maar dat wil niet zeggen dat je zonder die methodologie niet op het toilet het winnende idee kunt krijgen. Maar dat is een ingeving, geen ontwerpen.”
Er is volgens hem iets dat IO’ers samensmeedt. ,,We hebben een collectieve ballast: kennis die we nooit meer gebruiken. Vraag een willekeurige TU’er wat er gebeurt als ijzer warmer dan 900 graden wordt en hij tekent zo het grafiekje uit. Voor ons is dat nutteloos gebruik van geheugenruimte.”
De meeste TU’ers bij Fabrique werken gek genoeg niet bij de afdeling industrieel ontwerpen, maar bij de afdeling nieuwe media. En dat terwijl de studie IO helemaal niet is ingericht op nieuwe media. Geen ramp, vindt hij. ,,Opleidingen lopen altijd achter op deze praktijk, dat moeten we accepteren. Toen ik afstudeerde op een internetsite bij professor Mijksenaar wist hij alles van het vormgeven van visuele informatie, maar niets van internet. Studenten leren een heleboel dingen niet, maar een IO’er is mans genoeg om zelf specifieke kennis te vergaren.”
Oogklepperig
De tak nieuwe media onderscheidt zich volgens Berghuis van anderen. ,,Wij zoeken bijna overdreven naar de balans tussen alle aspectendie een rol spelen bij het ontwerpen van een internetsite. Content, user interface, techniek, organisatie en beheer moeten in evenwicht zijn voor een goede totaalbeleving.” Dat besef is niet altijd een zegen, vindt hij. ,,Je wilt stiekem ook wel eens heel oogklepperig je ding doen.”
Hij typeert Fabrique als een nuchter bedrijf. ,,Heel Delfts, inderdaad. Daarom is het ook goed dat we mensen van de kunstacademie in dienst hebben, om er wat meer intuïtie tegenover te stellen.” Juist de cross-over met mensen van de kunstacademie, werkt volgens Berghuis bij Fabrique heel goed. ,,In de praktijk werkt in elk team wel een IO’er en iemand van de academie. Al mengen we niet om het mengen.”
IO’ers staan in de rij om bij Fabrique stage te lopen. Ook op vacatures komen veel reacties. ,,Zeker in deze tijd, waarin het met veel andere ontwerpbureaus niet zo goed gaat, loopt het storm”, beaamt Berghuis. Waarom iemand de baan uiteindelijk krijgt, vindt Berghuis moeilijk te zeggen. ,,Ik projecteer mensen altijd binnen een team. Kunnen ze met de anderen samenwerken? Het teamwork moet kloppen.”
Veel studenten blijven hangen na hun stage. ,,Tijdens een stage kun je goed inschatten of mensen het leren. Al is een stage natuurlijk geen garantie op een vast contract”, benadrukt Berghuis.
De zaken bij Fabrique gaan nog steeds voorspoedig. ,,Iedereen blijft.” Fabrique heeft veel gevestigde ‘oude economie’-bedrijven als klant. ,,Misschien gaat het daarom zo goed met ons. We hebben één keer een zogeheten ‘dotcommetje’ gedaan en dat is mislukt”
Dat Fabrique niet als veel andere ontwerpbureaus in Amsterdam zit, ligt maar voor een deel aan de aanwezigheid van de TU. ,,Delft is hier niet zo druk en erg gezellig. In Amsterdam ben je een van de honderd, hier zijn we een van de weinige. En we zitten dichtbij Den Haag, dat is erg prettig”, zegt Berghuis, die, in tegenstelling tot veel collega’s, ook in Delft woont. De meeste werknemers komen ’s ochtends met de trein uit Rotterdam of Amsterdam. Zo gezellig is Delft kennelijk ook weer niet.
‘Doe wat je leuk vindt’
Reinko Hallenga (28) studeerde in 1997 af aan bij IO. Hij studeerde een semester aan de kunstacademie in Chicago en ging daarna aan de slag als freelance grafisch ontwerper. ,,Ik ben een duizendpoot. ’s Ochtends werkte ik aan een onderzoeksopdracht bij TNO en ’s middags tekende ik routekaartjes.”
Al tijdens zijn studie deed Hallenga freelancewerk voor Fabrique, in 1999 trad hij er in dienst als ontwerper nieuwe media. ,,Daarmee had ik weinig ervaring, maar ze dachten dat ik dat wel zou kunnen omdat ik IO gedaan had”, vertelt hij. ,,Nieuwe media was booming business in die tijd en het was moeilijk om mensen te vinden.”
Inmiddels zit Hallenga helemaal op zijn plek bij Fabrique. ,,Het bevalt goed hier. Ik ben net klaar met de website van Lowlands, maar ook met een intranetsite voor een ministerie.” Zijn ambitie: ,,Leuke, goede en mooie dingen maken. De grootste uitdaging is om mee te denken met de opdrachtgever en hem te overtuigen van je ideeën. Soms is het heel duidelijk wat de klant wil, maar vaak weten ze het zelf niet precies.”
Veelzijdigheid is volgens hem de kracht van een IO’er. ,,De opleiding is heel generaliserend, je leert van heel veel dingen een beetje. Toch zou ik huidige studenten willen meegeven dat ze vooral hun eigen interesses moeten nastreven. Je moet je uiteindelijk toch specialiseren en dat kun je beter doen in iets wat je heel leuk vindt.”
Bedrijf: Fabrique, Delfts ontwerpbureau voor industrieel ontwerp, ruimtelijk ontwerp, grafisch ontwerp en nieuwe media.
Klanten: overheid, dienstverlenende bedrijven, retail, de entertainmentbranche en culturele instellingen.
Gemaakt: Een kleine greep: de gevelidentiteit van Albert Heijn, stoelen voor de Rotterdamse bussen, de metrostoelen voor Porto, de lounge van de Heineken Music Hall, internetcafé voor Essent, affiches voor Freek de Jonge, videoclips voor Abel, cd-hoesjes voor Kane en de Simple Minds, websites voor Lowlands en Orange.
Gewonnen: Ontwerpers van Fabrique halen veel prijzen en nominaties binnen. In juni won Fabrique twee Red Dot Awards voor de website www.h2olland.nl en de identiteit van de tentoonstelling Productmagic 2002. De Red Dot is één van de toonaangevende wedstrijden in de designwereld. Fabrique won al twee maal eerder een Red Dot.
www.fabrique.nl . .
De sfeer is losjes, net als de kleding. Niemand loopt in pak % tenzij ze het zelf willen. Medewerkers spelen in bandjes of hebben rare hobby’s. Ontwerpbureau Fabrique is een hip bedrijf, zeker voor Delftse begrippen. Dat ligt niet per se aan de klanten, zoals TPG, Albert Heijn en Orange. ,,Wij hebben veel opdrachtgevers uit de oude economie”, zegt partner Gert Hans Berghuis. ,,Misschien gaat het daarom zo goed met ons.”
Gevoel voor humor, staat als functie-eis in de vacatures van Fabrique. Teamplayer. De ambitie om dingen te leren. Het hebben van een brede interesse is een pré. ,,Iemand met een tunnelvisie kunnen we niet gebruiken”, zegt Gert Hans Berghuis, die de leiding heeft over de afdeling nieuwe media. ,,Ik probeer mensen tijdens een sollicitatiegesprek uit te dagen. Soms zijn er sollicitanten bij wie ik geen enkel gevoel voor humor kan ontdekken. Wat kom je doen, vraag ik me dan af.”
Fabrique werd in 1992 opgericht door drie afgestudeerd industrieel ontwerpers. Inmiddels is het ontwerpbureau uitgegroeid tot een multidisciplinair bedrijf met meer dan zestig werknemers, verdeeld over verschillende ontwerpteams. Ongeveer twintig daarvan studeerden aan de TU. ,,Het merendeel deed industrieel ontwerpen (IO), maar er loopt ook een gesjeesde luchtvaart- en ruimtevaarttechniekstudent en een halve elektrotechnicus rond” aldus Berghuis. Hij studeerde zelf in 1996 af bij IO.
Waarin onderscheidt een TU’er zich van een ontwerper die kunstacademie of grafische school heeft gedaan? ,,TU’ers zijn uiteraard meer gericht op techniek, ze zijn analytischer en procesgerichter dan academiemensen”, zegt Berghuis. ,,Methodologie zorgt ervoor dat ontwerpers bij wijze van spreken altijd gegarandeerd minstens een 7 hebben. Maar dat wil niet zeggen dat je zonder die methodologie niet op het toilet het winnende idee kunt krijgen. Maar dat is een ingeving, geen ontwerpen.”
Er is volgens hem iets dat IO’ers samensmeedt. ,,We hebben een collectieve ballast: kennis die we nooit meer gebruiken. Vraag een willekeurige TU’er wat er gebeurt als ijzer warmer dan 900 graden wordt en hij tekent zo het grafiekje uit. Voor ons is dat nutteloos gebruik van geheugenruimte.”
De meeste TU’ers bij Fabrique werken gek genoeg niet bij de afdeling industrieel ontwerpen, maar bij de afdeling nieuwe media. En dat terwijl de studie IO helemaal niet is ingericht op nieuwe media. Geen ramp, vindt hij. ,,Opleidingen lopen altijd achter op deze praktijk, dat moeten we accepteren. Toen ik afstudeerde op een internetsite bij professor Mijksenaar wist hij alles van het vormgeven van visuele informatie, maar niets van internet. Studenten leren een heleboel dingen niet, maar een IO’er is mans genoeg om zelf specifieke kennis te vergaren.”
Oogklepperig
De tak nieuwe media onderscheidt zich volgens Berghuis van anderen. ,,Wij zoeken bijna overdreven naar de balans tussen alle aspectendie een rol spelen bij het ontwerpen van een internetsite. Content, user interface, techniek, organisatie en beheer moeten in evenwicht zijn voor een goede totaalbeleving.” Dat besef is niet altijd een zegen, vindt hij. ,,Je wilt stiekem ook wel eens heel oogklepperig je ding doen.”
Hij typeert Fabrique als een nuchter bedrijf. ,,Heel Delfts, inderdaad. Daarom is het ook goed dat we mensen van de kunstacademie in dienst hebben, om er wat meer intuïtie tegenover te stellen.” Juist de cross-over met mensen van de kunstacademie, werkt volgens Berghuis bij Fabrique heel goed. ,,In de praktijk werkt in elk team wel een IO’er en iemand van de academie. Al mengen we niet om het mengen.”
IO’ers staan in de rij om bij Fabrique stage te lopen. Ook op vacatures komen veel reacties. ,,Zeker in deze tijd, waarin het met veel andere ontwerpbureaus niet zo goed gaat, loopt het storm”, beaamt Berghuis. Waarom iemand de baan uiteindelijk krijgt, vindt Berghuis moeilijk te zeggen. ,,Ik projecteer mensen altijd binnen een team. Kunnen ze met de anderen samenwerken? Het teamwork moet kloppen.”
Veel studenten blijven hangen na hun stage. ,,Tijdens een stage kun je goed inschatten of mensen het leren. Al is een stage natuurlijk geen garantie op een vast contract”, benadrukt Berghuis.
De zaken bij Fabrique gaan nog steeds voorspoedig. ,,Iedereen blijft.” Fabrique heeft veel gevestigde ‘oude economie’-bedrijven als klant. ,,Misschien gaat het daarom zo goed met ons. We hebben één keer een zogeheten ‘dotcommetje’ gedaan en dat is mislukt”
Dat Fabrique niet als veel andere ontwerpbureaus in Amsterdam zit, ligt maar voor een deel aan de aanwezigheid van de TU. ,,Delft is hier niet zo druk en erg gezellig. In Amsterdam ben je een van de honderd, hier zijn we een van de weinige. En we zitten dichtbij Den Haag, dat is erg prettig”, zegt Berghuis, die, in tegenstelling tot veel collega’s, ook in Delft woont. De meeste werknemers komen ’s ochtends met de trein uit Rotterdam of Amsterdam. Zo gezellig is Delft kennelijk ook weer niet.
‘Doe wat je leuk vindt’
Reinko Hallenga (28) studeerde in 1997 af aan bij IO. Hij studeerde een semester aan de kunstacademie in Chicago en ging daarna aan de slag als freelance grafisch ontwerper. ,,Ik ben een duizendpoot. ’s Ochtends werkte ik aan een onderzoeksopdracht bij TNO en ’s middags tekende ik routekaartjes.”
Al tijdens zijn studie deed Hallenga freelancewerk voor Fabrique, in 1999 trad hij er in dienst als ontwerper nieuwe media. ,,Daarmee had ik weinig ervaring, maar ze dachten dat ik dat wel zou kunnen omdat ik IO gedaan had”, vertelt hij. ,,Nieuwe media was booming business in die tijd en het was moeilijk om mensen te vinden.”
Inmiddels zit Hallenga helemaal op zijn plek bij Fabrique. ,,Het bevalt goed hier. Ik ben net klaar met de website van Lowlands, maar ook met een intranetsite voor een ministerie.” Zijn ambitie: ,,Leuke, goede en mooie dingen maken. De grootste uitdaging is om mee te denken met de opdrachtgever en hem te overtuigen van je ideeën. Soms is het heel duidelijk wat de klant wil, maar vaak weten ze het zelf niet precies.”
Veelzijdigheid is volgens hem de kracht van een IO’er. ,,De opleiding is heel generaliserend, je leert van heel veel dingen een beetje. Toch zou ik huidige studenten willen meegeven dat ze vooral hun eigen interesses moeten nastreven. Je moet je uiteindelijk toch specialiseren en dat kun je beter doen in iets wat je heel leuk vindt.”
Bedrijf: Fabrique, Delfts ontwerpbureau voor industrieel ontwerp, ruimtelijk ontwerp, grafisch ontwerp en nieuwe media.
Klanten: overheid, dienstverlenende bedrijven, retail, de entertainmentbranche en culturele instellingen.
Gemaakt: Een kleine greep: de gevelidentiteit van Albert Heijn, stoelen voor de Rotterdamse bussen, de metrostoelen voor Porto, de lounge van de Heineken Music Hall, internetcafé voor Essent, affiches voor Freek de Jonge, videoclips voor Abel, cd-hoesjes voor Kane en de Simple Minds, websites voor Lowlands en Orange.
Gewonnen: Ontwerpers van Fabrique halen veel prijzen en nominaties binnen. In juni won Fabrique twee Red Dot Awards voor de website www.h2olland.nl en de identiteit van de tentoonstelling Productmagic 2002. De Red Dot is één van de toonaangevende wedstrijden in de designwereld. Fabrique won al twee maal eerder een Red Dot.
www.fabrique.nl . .
Comments are closed.