Onderwijs

TU wil hoogleraren stimuleren om bij te klussen

Medewerkers van de TU die tijdens werktijd neveninkomsten verdienen, mogen dat geld in eigen zak steken. Medewerkers van de TU kunnen onder werktijd tegen betaling nevenwerkzaamheden verrichten als zij daarvoor toestemming hebben gekregen van het college van bestuur.

Dat is vastgelegd in de regeling nevenwerkzaamheden die het college van bestuur na overleg met de vakbonden heeft vastgesteld.

De regeling moet stimuleren dat medewerkers van de TU deel uit maken van belangrijke (industriële) netwerken en zo de goodwill ten aanzien van de TU bevorderen, inspiratie krijgen voor hun eigen werk en de kans op externe opdrachten vergroten. Het gaat meestal om advieswerk en commissariaten. Er worden geen beperkingen gesteld aan de beloningen die medewerkers ontvangen.

,,Het is voor het eerst dat er iets over nevenwerkzaamheden geregeld wordt”, vertelt drs. Bart Moors, coördinator staf P&O. ,,Nevenwerkzaamheden is hiermee geen vies woord meer.”

Bij het verzoek om toestemming te krijgen voor nevenwerkzaamheden moet de medewerker inzicht geven in hoeveel tijd het kost en wat het belang voor de TU is. Jaarlijks moet hij ook verslag van zijn tijdsbesteding doen.

Voor werkzaamheden waar geen honorering tegenover staat, kunnen decanen van de faculteiten toestemming geven. Voor betaalde klussen moet het college van bestuur toestemming geven. Hoogleraren moeten altijd toestemming krijgen van het college.

Over de feitelijke uitvoering van de regeling en eventuele overgangsmaatregelen voor mensen die nu al betaalde nevenwerkzaamheden hebben, moet het college nog met de decanen overleggen.

Medewerkers van de TU kunnen onder werktijd tegen betaling nevenwerkzaamheden verrichten als zij daarvoor toestemming hebben gekregen van het college van bestuur. Dat is vastgelegd in de regeling nevenwerkzaamheden die het college van bestuur na overleg met de vakbonden heeft vastgesteld.

De regeling moet stimuleren dat medewerkers van de TU deel uit maken van belangrijke (industriële) netwerken en zo de goodwill ten aanzien van de TU bevorderen, inspiratie krijgen voor hun eigen werk en de kans op externe opdrachten vergroten. Het gaat meestal om advieswerk en commissariaten. Er worden geen beperkingen gesteld aan de beloningen die medewerkers ontvangen.

,,Het is voor het eerst dat er iets over nevenwerkzaamheden geregeld wordt”, vertelt drs. Bart Moors, coördinator staf P&O. ,,Nevenwerkzaamheden is hiermee geen vies woord meer.”

Bij het verzoek om toestemming te krijgen voor nevenwerkzaamheden moet de medewerker inzicht geven in hoeveel tijd het kost en wat het belang voor de TU is. Jaarlijks moet hij ook verslag van zijn tijdsbesteding doen.

Voor werkzaamheden waar geen honorering tegenover staat, kunnen decanen van de faculteiten toestemming geven. Voor betaalde klussen moet het college van bestuur toestemming geven. Hoogleraren moeten altijd toestemming krijgen van het college.

Over de feitelijke uitvoering van de regeling en eventuele overgangsmaatregelen voor mensen die nu al betaalde nevenwerkzaamheden hebben, moet het college nog met de decanen overleggen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.