TU werkt aan Europese eredivisie

Het idee van de TU Delft om met enkele Europese universiteiten een ‘eredivisie’ (Ivy-League) op te richten, krijgt concreet vorm.De TU wil zich met collega-opleidingen in Zürich, Aken en Londen in een stichting verenigen.

Juridische zaken in Delft werkt op dit moment statuten voor de stichting uit. Voorlopig alleen voor samenwerking met ETH in Zürich; Aken en Londen moeten nog toehappen. Later worden wellicht meer Europese universiteiten gevraagd.

De samenwerking moet een stuk intensiever worden dan in het zogenaamde ‘Leuven-netwerk’ (onder meer Delft, Aken, Londen, Zürich, Parijs en Leuven) dat ooit met soortgelijke bedoelingen werd opgericht. Maar dit netwerk leeft niet echt meer.

De nieuwe eredivisie krijgt een uitvoerende directie om samenwerkingsprojecten te coördineren. Omdat de TU het voortouw genomen heeft, houdt de stichting waarschijnlijk in Delft kantoor.

De samenwerking kost de universiteiten ,,een paar ton” contributie per jaar, zegt TU-jurist mr. J. Krul. Maar het gezamenlijk optreden moet ook geld opleveren: meer subsidie van de Europese Unie.

De TU wil zich met collega-opleidingen in Zürich, Aken en Londen in een stichting verenigen. Voornaamste doel daarvan is een gezamenlijke kwaliteitsnorm te ontwikkelen (vergelijkbaar met het Amerikaanse ABET-systeem), om uitwisseling van studenten en het erkennen van elkaars diploma gemakkelijker te maken.