TU studenten testen 4G plus netwerk KPN

De komende drie maanden mogen zeven TU-studenten KPN’s 4G netwerk over 1800 MHz uittesten. Het zou in dichtbevolkte gebieden hogere snelheden moeten bieden dan het 800 MHz netwerk.

In theorie is het netwerk met downloadsnelheden tot 100 Megabyte per seconde en upload met 50 Mbps even snel als glasvezel. De komende maanden zullen uitwijzen wat de praktijk is.

“De studenten ontvangen 4G tablets om gedurende drie maanden het netwerk te testen op nog hogere up- en downloadsnelheden dan die nu al met het 4G netwerk mogelijk zijn”, aldus prof.dr.ir Nico Baken, deeltijd hoogleraar bij EWI en senior strateeg bij KPN. “Daarnaast vragen wij de studenten nieuwe toepassingen te bedenken voor dit supersnelle mobiele internet.”

De TU-campus is het eerste gebied waar KPN op 1800 MHz communiceert. Tegelijkertijd worden voorbereidingen getroffen in Scheveningen en Wassenaar. Het normale 4G netwerk van KPN werkt met 800 MHz. Voorlopig beschouwt KPN de extra frequentieband als uitbreiding voor het G4 netwerk in dichtbevolkte gebieden. T-mobile wil 4G uitsluitend via 1800 MHz laten lopen, maar biedt de dienst pas dit najaar aan, net als Vodafoon en Tele2.

Bij een eerdere praktijktest van NU.nl van 4G op 800 MHz bleek de snelheid nog niet de helft van wat beloofd (19 ipv 50 Mbps), maar wel vijf tot tien maal sneller dan 3G. Overigens betrof de snelheidswinst vooral het datatransport, en niet de communicatiesnelheid. Die was met 55 msec ‘ping’ snelheid nauwelijks sneller dan 78 mscec over een 3G netwerk.

Bevindingen van de studenten verschijnen op een blog van KPN.